Podstawy interpretacji prozy WSL/RTL/PIP
Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” obejmują pracę nad wybranymi utworami z polskiej i światowej prozy współczesnej.
Proza końca XX wieku ,a przede wszystkim proza najnowsza jest często najbliższą pod względem języka i treści literaturą dla studentek i
studentów pierwszego roku. Dzięki temu jest to doskonały materiał do pracy nad podstawowymi zagadnieniami związanymi z aktorską
interpretacją tekstu.
Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące analizy tekstu pisanego prozą, interpretacji
wybranego fragmentu, pobudzenia wyobraźni studenta a dalej, przełożenia efektów tej pracy na interpretację aktorską.
Studenci kierunku reżyserii mają prawo wyboru między:
-czynną obserwacją pracy studentów kierunku aktorskiego, który polega na odpowiadaniu na pytania pedagoga dotyczących procesu dydaktycznego oraz samodzielnych merytorycznych komentarzy dotyczących pracy studentów kierunku aktorskiego
-uczestnictwem w zajęciach i próbą swoich sił w zadaniach typowo aktorskich, które pozwolą lepiej zrozumieć specyfikę zawodu aktora i przyczynią się do lepszej współpracy z aktorami w przyszłości. Studenci/tki reżyserii dowiedzą się jakich informacji i zadań potrzebuje aktor/ka do pracy z tekstem.
Kurs obejmuje tematy i zagadnienia takie jak:
1.Wykłady i ćwiczenia z zakresu podstaw poetyki.
2. Wybór tekstów z pośród polskiej i światowej prozy końca XX wieku i XXI wieku oraz analiza wybranych utworów.
3. Budowanie własnych założeń interpretacyjnych utworu:
• Na czym polega aktorska interpretacja i czym różni się od innych rodzajów interpretacji tekstu?
• Pojęcie „prawdy scenicznej”. Co sprawia że komuś wierzymy lub nie?
• Czym są okoliczności założone? – wykład i ćwiczenia
• Intencja. Szukanie i nazywanie aktorskiego celu wypowiadania konkretnego tekstu.
• Zwrócenie szczególnej uwagi studentek i studentów na to „co?” przekazują poprzez mówienie tekstu, a nie „jak” to robią. Skupienie na
temacie aktorskim, praca nad ewentualnymi nawykami „grania emocji”.
• Znaczenie roli podtekstu w komunikacji.
• Czym jest fraza? I co znaczy „mówić frazą?” – wykład i ćwiczenia
• Poprawna akcentacja i intonacja.
• Jak mówić by nas słuchano i rozumiano? Znaczenie impostacji i artykulacji podczas prezentacji aktorskiej interpretacji tekstu.
4. Improwizacje aktorskie
• Obecność aktora - ćwiczenia z zakresu uważności, skupienia na byciu „tu i teraz”. Praca nad koncentracją.
• Ćwiczebne zmiany założeń interpretacyjnych rozwijające wyobraźnię i elastyczność aktorską
• Podstawowe improwizacje w grupie – budowanie wspólnej sytuacji scenicznej
5. Podstawowe ćwiczenia ze świadomości ciała niezbędne do aktorskiej pracy z tekstem
• Jak pozycja ciała wpływa na mówienie tekstu?
• Poruszanie się w przestrzeni scenicznej.
• Ćwiczenia relaksacyjne mające na celu zredukowanie napięć w ciele.
6. Ewentualnie: warsztat z pisania tekstów własnych.
Podstawowe ćwiczenia z kreatywnego pisania, mające na celu rozwinięcie wyobraźni studentów i wykorzystaniu w praktyce wiedzy
dotyczącej poetyki. Warsztat może być impulsem do własnej praktyki pisania, która przyda się studentom w realizacji autorskich projektów
teatralnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1.Student/ka rozróżnia rodzaje i gatunki literackie oraz potrafi je scharakteryzować (R W06)
2.Student/ka zna podstawowe pojęcia z zakresu poetyki (R W06)
3.Student/ka dokonuje samodzielnej analizy treściowej i formalnej utworu (R W03)
Umiejętności:
1. Student/ka posługując się prawdą emocjonalną tworzy aktorska interpretację utworu ( R U04)
2. Student/ka samodzielnie potrafi dokonać wyboru środków aktorskich dla najlepszego przekazania zamierzonych treści (R U09)
3. Potrafi nawiązać kontakt z publicznością, zwłaszcza podczas wypowiadania monologu (R_U14)
4. W pracy stosuje metodę improwizacji, potrafi odejść od założeń zapisanego tekstu. (R_U05)
Kompetencje społeczne:
1. Zarówno na etapie pracy jak i podczas występów przed publicznością student potrafi efektywnie korzystać ze swojej wyobraźni, intuicji i
emocjonalności. (R_K04)
2. W trakcie rozwiązywania problemów wykazuje się zdolnością twórczego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się założeń interpretacyjnych (R_K04)
3. Student/ka wykazuje się umiejętnościami komunikacyjnymi, podczas pracy zespołowej jest rozważny/na w wyrażaniu swoich opinii, wykazuje
otwartość na poglądy innych (R_K10)
Kryteria oceniania
Zaliczenie może odbyć się formie publicznego pokazu, podczas którego student/tka przedstawia aktorską interpretację wybranego utworu lub w innym przypadku na zasadach ustalonych z prowadzącą zajęcia na początku semestru.
Na otrzymanie zaliczenia wpływa cały proces pracy w trakcie semestru, zaangażowanie studenta/tki w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu.
Student/tka ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności. W przypadku większej ilości nieobecności może nie uzyskać zaliczenia.
Literatura
1. U. Hagen, "Szacunek dla aktorstwa" wyd. PWSFTViT 2015
2. M. Czechow, "O technice aktora", wyd. Arche 2000
3. B. Chrząstowska, „Poetyka stosowana”, wyd. WSIP, 2000 - wybrane fragmenty
4. R.Queneau, "Ćwiczenia stylistyczne", wyd. Świat Literacki 2005
5. A. Kulawik, "Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej", Kraków 2005 - wybrane fragmenty