Metodologia badań naukowych WSL/RTL/MBN
Zajęcia obejmują trzy bloki tematyczne.
Pierwszy - to praktyczna nauka sposobu pisania rozprawy magisterskiej, planowania rozdziałów i podrozdziałów, sporządzania przypisów i bibliografii, spisu ilustracji czy przydatnych aneksów.
Drugi - to pomoc studentom w wyborze tematów prac magisterskich, krytyczna ocena współczesnych dyskursów naukowych, wskazywanie tematów czekających na opracowanie, orientacja w aktualnym stanie wiedzy w różnych zakresach teatrologii i dramatologii. Szczególny nacisk położony zostanie na stan badań w zakresie historii i teorii teatru lalek.
Trzeci - to przegląd najważniejszych metodologii naukowych stosowanych w humanistyce XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem teatrologii i dramatologii, od strukturalizmu, semiotyki, antropologii, przez kognitywizm, performatykę, gender studies, nowy historyzm, po transhumanizm czy "object-oriented ontology". Dyskusji poddana zostanie przydatność poszczególnych metodologii w badaniach nad teatrem lalek - dawnym i współczesnym, polskim i obcym, tradycyjnym i eksperymentalnym, dla dzieci i dla dorosłych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zyskuje wiedzę o zasadach pisania pracy magisterskiej i sprawność edytorską.
2. Potrafi prawidłowo sporządzać przypisy i bibliografię.
3. Potrafi wyszukiwać potrzebne informacje, prowadzić badania źródłowe, zna zasady katalogów bibliotecznych, leksykony, antologie, bibliografie i biobibliografie.
4. Orientuje się w różnych metodologiach badawczych z zakresu teatrologii i dramatologii oraz potrafi wybrać metodologię najbardziej odpowiadającą tematowi własnej rozprawy.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest aktywny udział studenta w zajęciach i praktyczne opanowanie zasad pisania pracy magisterskiej, potwierdzone pozytywnym wynikiem końcowego testu.
Literatura
Literatura będzie uzależniona od konkretnych potrzeb studentów, w zależności od wybranych tematów prac magisterskich.
Pomocne będą słowniki i leksykony teatroznawcze, np.:
- Patrice Pavis, "Słownik terminów teatralnych", Wrocław 2002, Ossolineum;
- "Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego", red. Jean-Pierre Sarrazac, Kraków 2007, Księgarnia Akademicka;
- "Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne", pod red. Ewy Bal i Wandy Świątkowskiej, Kraków 2013, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Uwagi
W cyklu 2023/24-Z:
Zajęcia mogą być przeprowadzona online lub zdalnie. |