Lalki przed kamerą WSL/RTL/LPK-L
Semestr V
Analiza możliwości form lalkowych w kontakcie z kamerą i sposobów użycia zapisanego obrazu filmowego w teatrze;
Praca nad scenariuszem w formie scenopisu - storyboardu, który będzie stanowił podstawę zaliczenia semestru
Konstruowanie krótkich etiud z użyciem form lalkowych i próby ich rejestracji; poszukiwania w obrębie sposobów zapisu obrazu;
Semestr VI
Analiza i określenie koncepcji realizacji pomysłu zapisanego w scenopisie; próby zapisu wybranych etiud; przystąpienie do realizacji zdjęć (kompletowanie zespołu aktorskiego oraz elementów scenograficznych), realizacja nagrania i aktywne uczestnictwo w procesie postprodukcyjnym;
W prowadzeniu zajęć możliwa jest forma online jeśli będzie akceptowana przez wszystkich uczestników.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Posiada wiedzę dotyczącą możliwości jakie stwarza operowanie obrazem video w realizacjach teatralnych R_W6
Potrafi wykorzystywać środki ekspresji i umiejętności warsztatowe pokrewnych dyscyplin R_W9
Zna możliwości różnych technik lalkowych, teatru przedmiotów, teatru maski i innych niekonwencjonalnych środków wyrazu artystycznego oraz teatru ożywionej formy i potrafi wykorzystywać je dla potrzeb konwencji właściwej zapisom video R_W10
W zakresie umiejętności (U) student:
Prezentuje wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną, którą eksponuje w tworzeniu i realizowaniu własnych koncepcji, dowodzi zasadności tworzenia większych całości zawierających elementy zapisu video oraz dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do ich realizacji R_U1;
Analizuje możliwości koncepcji, użytych form teatralnych i umie podejmować samodzielne decyzje dotyczące realizacji swojego projektu; R_U4;
Jest przygotowany do podjęcia współpracy z członkami zespołu twórców biorących udział w projekcie R_U6;
Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych pomysłów tworzenia obrazów video z użyciem form lalkowych; R_U8;
Zdobył umiejętności weryfikujące sposób realizacji koncepcji i wybiera sposób umożliwiający osiągnięcie dobrego efektu poprzez dokonanie korekt w scenariuszu na etapie finalizującym realizację; R_U13;
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Dąży do samodzielnej analizy, pracuje samodzielnie jednocześnie dopuszczając konstruktywną krytykę podjętych działań, interpretuje nowe doświadczenia i wykazuje otwartość na łączenie ich z już posiadanymi umiejętnościami, kieruje pracą zespołu z zachowaniem wrażliwości na krytykę; R_ K1
Kryteria oceniania
semestr V - Zaliczenie
semestr VI - Egzamin
wykonanie pracy zaliczeniowej: prezentacja ćwiczenia z użyciem form lalkowych w formie zapisu video
Literatura
W związku ze specyfiką zajęć większość materiału wykorzystanego w pracy będzie miała formę filmową (np. „History of Stop Motion Animation Puppetry in Film” , filmy Braci Quay, filmy Svankmajera)
Bibliografia literatury koniecznej do zaliczenia przedmiotu powstaje po wyborze realizowanego materiału literackiego w wyniku indywidualnych prac analitycznych poprzedzających realizację pomysłu w formie zaliczenia;
Literatura podstawowa:
1. Teatr Lalek 2/2018:
Lalki na srebrnym ekranie | Karol Suszyński - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018
Metafory lalki (w polskich filmach animowanych XXI wieku) | Iwona Grodź - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018
Zmagania z wyobraźnią | Paulina Zacharek - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018
Lalka – niemy reżyser filmu | Agnieszka Kowalewska - Skowron - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018
Awatary z plasteliny | Jakub Kłeczek - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018
(artykuły dostępne na stronie:https://www.teatrlalek-pismo.pl/p/inne.html)
2.Myśleć animacją : [podręcznik dla filmowców] / Mike Wellins ; [tłumaczenie Andrzej Wojnach];Wydaw. Wojciech Marzec, Warszawa 2015
3. Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego
Sitkiewicz P.; słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2009