Interpretacja prozy WSL/RTL/IP
Zajęcia z przedmiotu „Interpretacja prozy” obejmują pracę nad wybranymi utworami z polskiej i światowej prozy klasycznej.
W trakcie tego kursu studentki / studenci reżyserii po konsultacji z wykładowczynią decydują o charakterze swojego uczestnictwa w zajęciach. Mogą podobnie jak podczas zajęć "Wstęp do interpretacji prozy" realizować zadania dla aktorów i aktorek lub skupić się na pracy z aktorami i aktorkami.
Proza klasyczna może być dla studentów i studentek pierwszego roku większym wyzwaniem od prozy współczesnej. Starsze utwory charakteryzują się językiem dalekim od tego, którym posługujemy się na co dzień. O ile w czytaniu klasycznej literatury liczne archaizmy czy długa fraza nie powinny sprawiać kłopotu, o tyle w mowie, może być to problematyczne. Zadaniem studentki/studenta jest opanować styl i język na tyle by „nie przeszkadzał” prawdzie scenicznej i realizowaniu zadania aktorskiego.
Zajęcia z przedmiotu „Interpretacja prozy” obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące analizy tekstu pisanego prozą, interpretacji wybranego fragmentu, pobudzenia wyobraźni studenta a dalej, przełożenia efektów tej pracy na interpretację aktorską.
Podczas zajęć z przedmiotu „Interpretacja prozy” oczekiwana jest samodzielność studentów w pracy nad tekstem.
Kurs obejmuje tematy i zagadnienia takie jak:
1. Wykłady i ćwiczenia z zakresu poetyki
2. Wybór tekstów z pośród polskiej i światowej prozy klasycznej oraz analiza wybranych utworów. Samodzielne dokonywanie skrótów tekstu.
3. Budowanie własnych założeń interpretacyjnych utworu - kontynuacja pracy rozpoczętej podczas zajęć „Wstęp do interpretacji prozy”.
• Posługiwanie się prawdą sceniczną
• Samodzielne znajdowanie i nazywanie okoliczności założonych
• Skupienie na celu aktorskim. Świadomość, że emocje są wypadkową dążenia do osiągnięcia aktorskiego celu, a nie są celem same w sobie.
• Dalsza praca nad ewentualnymi złymi nawykami w mowie czy ruchu.
• Rodzaje narracji – wykład i ćwiczenia
• Opowiadanie historii – dramaturgia, budowanie napięcia, znaczenie pauzy i rytmu.
• Mówienie tekstu z różnych perspektyw – ćwiczenia
• Fraza w tekstach klasycznych.
• Kontynuacja pracy nad poprawną intonacją, akcentowaniem, impostacją i artykulacją.
4. Improwizacje aktorskie
• Dalsze ćwiczenia z zakresu uważności.
• Zmiany założeń interpretacyjnych.
• Improwizacje w grupie – budowanie wspólnej sytuacji i małych zdarzeń scenicznych.
5. Ćwiczenia ze świadomości ciała niezbędne do aktorskiej pracy z tekstem
• Kontynuacja ćwiczeń relaksacyjnych mających na celu zredukowanie napięć w ciele.
• Ćwiczenia polegające na łączeniu ruchu z mową. Świadome używanie gestu.
• Kostium – jak wpływa na mówienie tekstu? - ćwiczenia.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1.Student/ka rozróżnia rodzaje i gatunki literackie oraz potrafi je scharakteryzować (R W06)
2.Student/ka zna podstawowe pojęcia z zakresu poetyki (R W06)
3.Student/ka dokonuje samodzielnej analizy treściowej i formalnej utworu (R W03)
Umiejętności:
1. Student/ka posługując się prawdą emocjonalną tworzy aktorska interpretację utworu ( R U04)
2. Student/ka samodzielnie potrafi dokonać wyboru środków aktorskich dla najlepszego przekazania zamierzonych treści (R U09)
3. Potrafi nawiązać kontakt z publicznością, zwłaszcza podczas wypowiadania monologu (R_U14)
4. W pracy stosuje metodę improwizacji, potrafi odejść od założeń zapisanego tekstu. (R_U05)
Kompetencje społeczne:
1. Zarówno na etapie pracy jak i podczas występów przed publicznością student potrafi efektywnie korzystać ze swojej wyobraźni, intuicji i
emocjonalności. (R_K04)
2. W trakcie rozwiązywania problemów wykazuje się zdolnością twórczego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się założeń interpretacyjnych (R_K04)
3. Student/ka wykazuje się umiejętnościami komunikacyjnymi, podczas pracy zespołowej jest rozważny/na w wyrażaniu swoich opinii, wykazuje
otwartość na poglądy innych (R_K10)
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie publicznego pokazu podczas którego student/tka przedstawia aktorską interpretację wybranego wiersza i/lub prezentuje pracę z aktorami nad teksem pisanym prozą.
Na ocenę końcową wpływa cały proces pracy nad tekstem w trakcie semestru, zaangażowanie studenta/tki w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu.
Student/tka ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności. W przypadku większej ilości nieobecności może nie uzyskać zaliczenia.
Literatura
1.K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą" wyd. PWST 2010
2.K. Stanisławski "Praca aktora nad rolą" wyd. PWST 2011
3.S. Book, "Podręcznik dla aktorów", wyd. Wojciech Marzec 2007
4.B. Chrząstowska, „Poetyka stosowana”, wyd. WSIP, 2000
5. A. Kulawik, Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej, Kraków 2005 - wybrane fragmenty