Historia sztuki WSL/RTL/HS1-Z
Zajęcia z historii sztuki zostały pomyślane jako zwięzły, możliwie szeroki przegląd najważniejszych zjawisk artystycznych od czasów Faraonów po połowę XX wieku. Z racji na ograniczenia czasowe przedmiotem wykładu będzie sztuka kręgu kultury europejskiej. Chronologicznie zostaną omówione zabytki architektury, malarstwa i rzeźby kolejnych okresów historycznych. Celem wykładu będzie podanie i usystematyzowanie podstawowej wiedzy z zakresu historii sztuki, odnoszącej się do kwestii związanych ze stylem, ikonografią oraz funkcją dzieł tworzonych w poszczególnych epokach. Podstawowe informacje historyczne, jak też podstawowy zestaw pojęć i terminów, będą jednak stanowić tylko ogólną ramę pozwalającą na zrozumienie istoty określonych kierunków i tendencji artystycznych, ich genezy. Szczególny nacisk zostanie położony na kwestie funkcji sztuki dawnej. W trakcie zajęć stale pojawiać się będą pytania o to, komu taka a nie inna sztuka była potrzebna, do czego była wykorzystywana, jakie środki wyrazu stosowano, aby wpłynąć na odbiorcę. Istotnym zagadnieniem będzie również kwestia recepcji sztuki, a także prestiż, który się z nią przez stulecia wiązał. Wykład będzie prowadzony w oparciu o bogaty materiał ilustracyjny w formie prezentacji powerpoint.
Jeśli zajdzie taka potrzeba - istnieje możliwość prowadzenia przedmiotu on-line.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W):
Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz dysponuje poszerzoną wiedzą, która pozwoli mu na zbudowanie kontekstu funkcji oraz roli dzieł sztuki w różnych epokach historycznych odwzorowywanych bądź interpretowanych w dziele teatralnym (R_W04)
Absolwent zna i rozumie zasady tworzenia dzieła teatralnego wykorzystując podstawową znajomość stylów w sztuce i związanych z nimi tradycji
twórczych (R_W13)
Absolwent zna i rozumie istotę procesów kulturowych, posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok, obszarów i warstw społecznych (R_W14)
Umiejętności (U):
Absolwent potrafi dysponować wiedzą i umiejętnościami potrzebnymi do kreowania koncepcji artystycznych; prezentować wysoko rozwiniętą osobowość twórczą umożliwiającą ich tworzenie i realizację (R_U01)
Absolwent potrafi zrozumieć istotę konstrukcji dzieła sztuki, samodzielnie ocenić możliwości jego wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (R_U02)
tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi z zakresu historii oraz krytyki sztuki w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną (R_U12)
Kompetencje społeczne (K):
Absolwent jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (R_K01)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie krótkiej pracy pisemnej będącej refleksją poświęconą samym zajęciom, tematyce w ich trakcie podejmowanej, wynikającym z nich wnioskom.
Literatura
1. John Berger, O patrzeniu, Warszawa 1999
2. Ernst Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997 [i inne, późniejsze wydania]
3. Hugh Honour, John Fleming, Historia sztuki świata, Warszawa 2002
Literatura uzupełniająca:
1. Sztuka świata, T. 1-13, Warszawa 1989-2000