Historia dramatu i teatru polskiego na tle powszechnego WSL/RTL/HDTPNP1-Z
Semestr I
• Rytualne źródła teatru.
• Teatr i dramat starożytnej Grecji oraz jego współczesne adaptacje.
• Teatr i dramat w starożytnym Rzymie oraz jego współczesne adaptacje.
• Teatr średniowieczny w Polsce i zachodniej Europie.
• Renesansowe przemiany teatru i inscenizacji.
• William Shakespeare i teatr Anglii elżbietańskiej oraz jego współczesne adaptacje.
Semestr II
• Commedia dell’arte oraz jej współczesne adaptacje.
• Teatr i dramat hiszpański okresu „złotego wieku”.
• Francuska tragedia klasyczna oraz jego współczesne adaptacje.
• Molier oraz jego współczesne adaptacje.
• Teatr staropolski oraz jego współczesne adaptacje.
• Powstanie teatrów narodowych.
• Wojciech Bogusławski i polski teatr narodowy oraz jego współczesne echa.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy ( W) student:
R_W01 Jest wyposażony w rzetelne podstawy ogólnej wiedzy humanistycznej, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy w zakresie kultury i komunikacji społecznej.
R_W07 Zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe w historii teatru oraz ma orientację w piśmiennictwie związanym z tymi zagadnieniami;
R W11 wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji między
teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także
wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego;
R_W13 Wykazuje podstawową znajomość stylów w sztuce i związanych z nimi tradycji twórczych;
R W14 posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury
materialnej poszczególnych epok, obszarów i warstw społecznych;
rozumie istotę procesów kulturowych;
W zakresie umiejętności (U) student:
R U02 rozumie istotę konstrukcji tekstu scenariusza, samodzielnie ocenia
tekst literacki i możliwości jego adaptacji na potrzeby teatru;
R_U12 Umie swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) na temat różnych dziedzin twórczości teatralnej;
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
R_K09 Jest zdolny do podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą;
Kryteria oceniania
Semestr I - zaliczenie
Semestr II - zaliczenie z oceną
Literatura
Wykaz literatury podstawowej
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
o Ajschylos, Sofokles, Eurypides różne tłumaczenia (wybrany dramat uzgodniony ze studentami)
o Arystofanes różne tłumaczenia (wybrany dramat uzgodniony ze studentami)
o William Shakespeare "Hamlet" lub "Burza" oraz wybrany dramat uzgodniony ze studentami
o Molier "Don Juan" oraz wybrany dramat uzgodniony ze studentami
o Adam Mickiewicz „Dziady”
o Stanisław Wyspiański „Noc Listopadowa”
o Szymon An-ski „Dybuk”
o Vasek Kana „Brygada szlifierza Karhana”
Studiowana samodzielnie przez studenta:
Józef Kelera „Krótka historia teatru w Europie”
Tadeusz Kudlinski „Vademecum teatromana”
Hanna Baltyn-Karpińska "Iskier leksykon dramatu"
Wykaz literatury uzupełniającej:
1. Mirosław Kocur Teatr antycznej Grecji
2. Mirosław Kocur We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie
3. Mirosław Kocur "Źródła teatru"
4. Margot Berthold "Historia teatru"
5. John Russell Brown (red.) "Historia teatru"
6. Stanisław Wyspiański “Studium o Hamlecie”
7. Wojciech Bogusławski "Mimika"
8. Kazimierz Braun “Wielka reforma teatru w Europie. Ludzie-idee-zdarzenia”
9. Allardyce Nicoll "Dzieje dramatu"