Heurystyka WSL/RTL/H-Z
Semestr V, VI
W czasie zajęć omówione i przeanalizowane zostaną najbardziej przydatne w procesie twórczym techniki heurystyczne. Prowadzone też będą ćwiczenia sprawdzające skuteczność stosowania poszczególnych metod przez studentów.
Lista technik heurystycznych
1. Mutacja, selekcja
2. Burza mózgów
3. Myślenie lateralne
4. Kruszenie
5. Macierz eksploracji
6. T.RO.P
7. Metaforyzowanie
8. Dyrektywy z pola bitwy
9. Adres, teza, forma
10. Katalog motywów
11. Myślenie w sześciu kapeluszach
12. Cokolwiek myślisz - pomyśl odwrotnie
13. Działanie w sześciu parach butów
14. Parafrazowanie
15. Niewerbalne środki przekazu myśli
W ramach ćwiczeń odkrywana będzie praktyczna przydatność poszczególnych technik dla różnych etapów pracy reżysera.
Studenci powinni wykazać się zdolnością właściwego przyporządkowania metody konkretnemu reżyserskiemu działaniu od pracy konceptualnej po praktyczną.
Narzędzia i chwyty heurystyczne wykorzystane zostaną do analizy i interpretacji wybranych tekstów kultury.
Poszukiwane też będą nowe, niekonwencjonalne metody rozwijania wyobraźni twórczej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- rozpoznaje problemy związane z twórczością teatralną (R_W01, R_W03, R_W4);
- potrafi opisać i ocenić swoją postawę twórczą, swoje walory i niedostatki (R_W05);
- pamięta i stosuje co najmniej kilka metod heurystycznych (R_W2).
W zakresie umiejętności (U) student:
- posiada umiejętność rozwiązywania postawionych zadań artystycznych przy pomocy którejś z metod heurystycznych odnoszących się do zadania (R_U01);
- umie podporządkować właściwie metodę zadaniu (R_U05, R_U09, R_U10);
- potrafi samodzielnie poprowadzić zespołową burzę mózgów, przewodzi jej i wyprowadza właściwe wnioski, dokonując ostatecznych wyborów (R_U07, R_U08);
- posługuje się sprawnie macierzą eksploracji. Opanował rozszerzoną metodę tworzenia mutacji i dokonywania selekcji (R_U05, R_U06).
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- potrafi wytworzyć w sobie pewne nawyki i cechy sprzyjające kontroli procesów twórczych (R_K01);
- dokonuje właściwej samooceny (R_K02)
- umie rozwijać w sobie gotowość do podejmowania działań twórczych (R_K04);
potrafi pracować metodą "burzy mózgów" (R_K05, R_K06).
Kryteria oceniania
Semestr V - zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach
Literatura
1. E. Nęcka - „Trening twórczości", „Techniki rozwiązywania problemów”
2. Edward De Bono - „Myślenie lateralne”
3. Zdzisław Pietrasiński - „Myślenie twórcze”
1. Pozostałe książki de Bono dostępne na polskim rynku
2. Tony Buzan - „Mapy myśli”,
3. J. Parandowski - „Alchemia słowa”
4. Maciej Wojtyszko - „Krótki zarys męki twórczej”
5. „Zadanie, metoda, rozwiązanie” - Praca zbiorowa. Zeszyty wydawnictwa naukowego (wybrane zagadnienia)