Dramaturgia ćwiczenia II WSL/RTL/DC2-L
Zajęcia łączą indywidualną pracę studentów z pracą zespołową, zakładającą doraźną konfrontację pomysłów w gronie uczestników zajęć.
Celem nadrzędnym jest wypracowanie umiejętności dramaturgicznych na potrzebę tworzenia utworów autorskich i adaptacji.
Semestr V
Ćwiczenia z ekspozycji postaci.
Ćwiczenia z ekspozycji problemu.
Ćwiczenia z konstruowania fabuły.
Praca nad autorskim scenariuszem lub scenariuszem będącym adaptacją.
Semestr VI
Ćwiczenia łączące postać, problem i fabułę.
Ćwiczenia z modelowania treści poprzez różne strategie narracji.
Ćwiczenia z przeprowadzania fabuły przez różne środki wyrazu i sposoby zapisu.
Praca nad autorskim scenariuszem lub scenariuszem będącym adaptacją.
Tematy prac scenariuszowych mogę być ustalane w odniesieniu do tematów realizowanych programów innych przedmiotów reżyserskich realizowanych w toku studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
analizuje i rozróżnia poszczególne elementy dramaturgiczne scenariusza. (R W1; R W9)
definiuje funkcje poszczególnych elementów scenariusza, określa cechy charakterystyczne dla różnych strategii dramaturgicznych. (R W7)
W zakresie umiejętności (U) student:
klasyfikuje elementy niezbędne do napisania danego scenariusza, porządkuje je i w sposób twórczy organizuje z nich strukturę dramaturgiczną. (R U2)
posiada umiejętności dowodzenia słuszności swoich założeń, jak również dyskutuje i poddaje krytyce efekty ćwiczeń wykonywanych w grupie. (R U9; R U14)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów oraz zdolność elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności (R K1; R K2; R K3; RK4)
Kryteria oceniania
V sem – zaliczenie na podstawie wykonanej pisemnej pracy zaliczeniowej w formie autorskiego utworu scenicznego
VI sem – zaliczenie z oceną na podstawie wykonanej pisemnej pracy zaliczeniowej w formie adaptacji książki dla dzieci lub prozy do utworu scenicznego
Literatura
Literatura wykorzystywana na zajęciach:
1. R. Robin, Jak napisać scenariusz filmowy.
2. R. Queneau, Ćwiczenia stylistyczne.
3. M. Wojtyszko, Krótki zarys męki twórczej.
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:
1. Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i opracowanie J. Degler
2. Frensham Raymond, Jak napisać scenariusz.
3. Z. Hubner, Sztuka reżyserii.
4. P. Péju, Dziewczynka w baśniowym lesie.
5. W. Propp, Morfologia bajki.
6. B. Snyder, Uratuj kotka!