Dramaturgia ćwiczenia I WSL/RTL/DC1-Z
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami konstruowania scenariusza teatralnego, a w szczególności przybliżenie konstrukcji scenariusza opartego na trzech aktach. W pierwszym semestrze ćwiczeń studenci pracują nad rozwojem autorskich koncepcji, zaś w semestrze drugim realizują ćwiczenia dramaturgiczne na zasadach adaptacji istniejącego już dzieła literackiego.
Zajęcia łączą indywidualną pracę studentów z pracą zespołową, zakładającą doraźną konfrontację pomysłów w gronie uczestników zajęć.
Celem nadrzędnym jest wypracowanie umiejętności dramaturgicznych na potrzebę tworzenia utworów autorskich i adaptacji.
Semestr zimowy
- Dramaturgiczny potencjał anegdoty.
- Konstrukcja scenariusza opartego na trzech aktach.
- Formułowanie tematu scenariusza.
- Konstrukcja postaci.
- Konstrukcja świata przedstawionego.
- Budowanie konfliktu.
- Konstruowanie fabuły wokół określonego tematu.
- Rozwój postaci zgony z określonym tematem..
- Praca nad autorskim scenariuszem.
Semestr letni
- Sceniczna adaptacja dzieła plastycznego.
- Sceniczna adaptacja utworu muzycznego.
- Sceniczna adaptacja, krótkiego utworu literackiego.
- Sceniczna adaptacja utworu adresowanego do dzieci.
- Tworzenie scenariusza na podstawie istniejącego dzieła literackiego.
Zajęcia mogą być przeprowadzane stacjonarnie lub online.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy ( W) student:
Zna i rozumie rozszerzone zagadnienia obejmujące nauki humanistyczne; zna elementy dzieła scenicznego;. R_W01
Zna i rozumie możliwości wykorzystania i mieszania konwencji i stylów przynależnych teatrowi lalek i żywego planu w celu uzyskania współczesnej wymowy dzieła artystycznego R_W08
W zakresie umiejętności (U) student:
Potrafi zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza, samodzielnie ocenić tekst literacki i możliwości jego wykorzystania w procesie
budowania dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek R_U02
Potrafi realizować własne koncepcje artystyczne, przy pomocy umiejętności warsztatowych i z zakresu teatru lalek, jak i teatru dramatycznego,R _U09
Potrafi opanować ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę; R_U10
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Student jest zdolny do wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści; R_K01
Student jest zdolny do podejmowania samodzielnych, niezależnych prac artystycznych, wykazując się przy tym:
− zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji,
− wykorzystywanie nabytej wiedzy w procesie twórczym,
− umiejętnością kreacji artystycznej w warunkach ograniczonego dostępu do informacji
− inspirowaniem i organizowaniem procesu doskonalenia u partnerów scenicznych
− tworzeniem własnym metod uczenia się przez całe życie R_K04,
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie przedstawionej pracy semestralnej w formie scenariusza lub zapisu przebiegu dramaturgicznego. Ocenie podlega również cały proces pracy nad scenariuszem w trakcie semestru.
Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie zostanie dopuszczony do egzaminu.
I i II semestr - zaliczenie
Literatura
- R. Robin, Jak napisać scenariusz filmowy.
- R. Queneau, Ćwiczenia stylistyczne.
- M. Wojtyszko, Krótki zarys męki twórczej.
- Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i opracowanie J. Degler
- Frensham Raymond, Jak napisać scenariusz.
- Z. Hubner, Sztuka reżyserii.
- P. Péju, Dziewczynka w baśniowym lesie.
- W. Propp, Morfologia bajki.