Ciało w ruchu WSL/RTL/CwR-Z
Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na:
- rozwijanie uważności na bodźce płynące z zewnątrz i wewnątrz ciała
- poszerzanie pola świadomości oraz swobodne przebywanie w „tu i teraz”
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania napięć i blokad w ciele oraz uwalnianie ich
- autoanalizę i artykułowanie własnych doświadczeń pojawiających się podczas ćwiczeń
- świadome wykorzystanie procesu oddychania w pracy z ciałem
- rozwijanie świadomego władania ciałem oraz rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej
- wyostrzanie koncentracji na przepływ impulsów ruchowych
- poznanie i przekraczanie własnych możliwości i ograniczeń hamujących rozwój fizyczny i artystyczny
- uwrażliwianie na ruch oraz sztukę tańca
- rozwijanie intuicyjnego podejścia do pracy twórczej, samokreacji, poszukiwania autorskich rozwiązań w pracy scenicznej
- pobudzanie wyobraźni i abstrakcyjnego myślenia
W cyklu 2023/24-Z:
Praca warsztatowa podzielona będzie na trzy bloki tematyczne: Blok 1: Świadomość, Blok 2: Narzędzia pracy aktora - ciało, głos, umysł, Blok 3: Trening. Wychodząc od omówienia Zachodnich i Wschodnich koncepcji na temat świadomości przybliżone zostaną również metody służące jej rozwijaniu (B1). Proces ten będzie wzbogacony: |
W cyklu 2024/25-Z:
Praca warsztatowa podzielona będzie na trzy bloki tematyczne: Blok 1: Świadomość, Blok 2: Narzędzia pracy aktora - ciało, głos, umysł, Blok 3: Trening. Wychodząc od omówienia Zachodnich i Wschodnich koncepcji na temat świadomości przybliżone zostaną również metody służące jej rozwijaniu (B1). Proces ten będzie wzbogacony: |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
R_W06
W zakresie umiejętności (U) student:
R_U04
R_U10
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
R_K01
R_K02
R_K03
Kryteria oceniania
Ocenie końcowej podlegają:
- zaangażowanie
- kreatywność
- postępy w rozwoju studenta, studentki
- umiejętność pracy samodzielnej
- umiejętność pracy w grupie
- efekt końcowy
- frekwencja (student, studentka mogą mieć maksymalnie 3 nieobecności nieusprawiedliwione, większa ilość nieobecności może być przyczyną niezaliczenia przedmiotu)
- etyka i higiena pracy
oraz przygotowanie i prezentacja etiudy ruchowej na podstawie zadań postawionych podczas zajęć, która w dniu egzaminy/ zaliczenia, zostanie zaprezentowana komisji egzaminacyjnej oraz studentom innych roczników.
- Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studentów, studentek ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć tym samym uczestnictwo w zajęciach nie będzie możliwe.
Forma zaliczenia :
I sem - zaliczenie
II sem - zaliczenie
Szczegółowe kryteria oceny:
Ocena celująca (5,5)
Studenci:
- podczas zajęć wykazywali się wysokim poziomem aktywności i zaangażowania
- na zajęciach wykazywali się ponadprzeciętną kreatywnością i twórczą postawą
- brali udział w szkoleniach - warsztatach podnoszących ich kwalifikacje zawodowe bądź realizowali ponadprogramowe zadania
- byli zawsze przygotowani do zajęć
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli zawsze punktualni
- w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy
- w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała
Ocena bardzo dobra (5,0)
Studenci:
- podczas zajęć byli aktywni oraz pracowali systematycznie
- na zajęciach wykazali się kreatywnością i twórczą postawą
- wykazali się zaangażowaniem i wkładem pracy w doskonalenie własnych umiejętności
- byli zawsze przygotowani do zajęć
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli zawsze punktualni
- w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy
- w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała
Ocena dobra (4,0)
Studenci:
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- zazwyczaj byli przygotowani do zajęć
- wykonali postawione zadania, jednak mieli drobne problemy z techniką ich
wykonania
- podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała, jednak zaangażowanie i wkład pracy na zajęciach był nieadekwatny do posiadanych możliwości
- przestrzegali dyscypliny pracy
- przeważnie byli punktualni
- w pracy grupowej wykazali się dobrą umiejętnością współpracy
Ocena dostateczna (3,0)
Studenci:
- zazwyczaj byli przygotowani do zajęć
- wykazali się niskim poziomem zaangażowania i wkładem w pracę
- wymagali stałej motywacji ze strony pedagoga, a podejmowane wysiłki były
krótkotrwałe
- niesystematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli niepunktualni
- w zadaniach grupowych wykazali się średnią umiejętnością współpracy
Ocena niedostateczna (2,0)
Studenci:
- bardzo często opuszczali zajęcia
- będąc na zajęciach byli notorycznie nieprzygotowani
- nie wykazali minimum wkładu pracy podczas zajęć
- nie przywiązywali wagi do opanowanego materiału
- nie przestrzegali dyscypliny pracy
- w zadaniach grupowych wykazali się brakiem umiejętności współpracy.
Literatura
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012
- Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015
- Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019
Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf
W cyklu 2023/24-Z:
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 - Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019 Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf |
W cyklu 2024/25-Z:
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 - Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019 Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf |