Zadania aktorskie z przedmiotem WSL/ATL/ZAZP-Z
Semetr I:
Tworzenie wypowiedzi teatralnych w konwencji teatru przedmiotu
Określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej.
Klasyfikacja przedmiotów - zasady
Forma i treść przedmiotu
Sposoby ożywienia przedmiotu - szukanie autonomicznego życia przedmiotów
Szukanie atmosfery przedmiotu i atmosfery wypowiedzi artystycznej
Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza
W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online
Semestr II:
Tworzenie monografii, czyli scenicznego badania wybranej formy i tematu.
Praca w grupie.
Poszukiwanie różnorodnych scenicznych możliwości wybranej materii.
Próby wyczerpania podjętego tematu poprzez różnorodne ujęcie go na scenie.
Grupowe dyskusje nad wybranym problemem.
Improwizacje z obraną materią.
W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online
W cyklu 2018/19-Z:
"Żywioł" |
W cyklu 2018/19-L:
Tworzenie monografii, czyli scenicznego badania wybranej formy i tematu. |
W cyklu 2020/21-Z:
Tworzenie wypowiedzi teatralnych w konwencji teatru przedmiotu |
W cyklu 2021/22-Z:
Tworzenie wypowiedzi teatralnych w konwencji teatru przedmiotu |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2016/17-L: | W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2016/17-Z: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Rozumie specyfikę teatru przedmiotu, dzięki czemu umiejętnie posługuje się różnymi konwencjami teatru przedmiotu tworząc małe wypowiedzi sceniczne (SATL_W03);
Zna możliwości teatru przedmiotu w teorii i w praktyce (SATL_W01);
Rozumie zasady użycia i funkcjonowania przedmiotu jako środka wyrazu scenicznego a także rozumie problem scenicznego komponowania własnego ciała w korespondencji z przedmiotem. (SATL_W02).
W zakresie umiejętności (U) student:
Świadomie tworzy autorskie wypowiedzi sceniczne w oparciu o środki ekspresji teatru przedmiotu (SATL_U02);
Potrafi samodzielnie realizować własne wypowiedzi sceniczne w konwencji Teatru przedmiotu (SATL_U04);
Zna zasady teatralnego ożywienia przedmiotu, umiejętnie posługuje się nimi na scenie i wie, jak samodzielnie doskonalić warsztat w zakresie animacji przedmiotów(SATL_U03).
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu własnych wypowiedzi scenicznych (K_K03);
Funkcjonuje jako artysta z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym, skutecznie odnajduje się w pracy w grupie i rozumie problem odpowiedzialności zbiorowej (K_K08);
Podejmuje refleksję na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą (SATL_K02);
Wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (K_K01);
Analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie (K_K10).
Kryteria oceniania
I sem. - Zaliczenie
II sem. - Egzamin
I sem.
Obecność na zajęciach;
Aktywny udział w przygotowywaniu i pokazach etiud w trakcie całego semestru, -
Sprawność w tworzeniu wypowiedzi scenicznych w różnorodnych konwencjach teatru przedmiotu,
Sprawność w posługiwaniu się różnymi konwencjami ożywiania przedmiotów.
II sem.
Aktywny udział w grupowej analitycznej pracy nad wybranym problemem
Wartość artystyczna końcowego pokazu egzaminacyjnego
Efektywność pracy w grupie
Sprawność w realizowaniu aktorskich zadań w obrębie grupowych zadań.
Literatura
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora”
Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny”
J. Ch. Andersen „Baśnie”
Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek”
Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji Miriam Olega Juriewa"
Mateusz Smaczny "Świadomość ciała aktora lalkarza"
W cyklu 2018/19-Z:
1. Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” |
W cyklu 2018/19-L:
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” |
W cyklu 2020/21-Z:
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” |
W cyklu 2021/22-Z:
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: