Zadania aktorskie z przedmiotem WSL/ATL/ZAZP-L
Semestr I
Upodmiotowienie przedmiotu
Forma i treść przedmiotu.
Nauka animacji – scenicznego ożywiania przedmiotów.
Różne sposoby ożywiania przedmiotu - szukanie autonomicznych predyspozycji danego przedmiotu.
Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza.
Tworzenie krótkich etiud w konwencji teatru przedmiotu.
Atmosfera, zabarwienia, uczucia i emocje, rytm, kompozycja, konflikt – znajomość podstawowych narzędzi aktorskich.
W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online.
Semestr II
Poszukiwanie różnych sposobów upodmiotowienia przedmiotów.
Określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej.
Relacja aktora i przedmiotu na scenie.
Grupowe dyskusje nad możliwościami teatru przedmiotu.
Praca nad grupową wypowiedzią sceniczną
Próba odnalezienia własnego, indywidualnego pojmowania teatru przedmiotu.
Badanie autonomicznej specyfiki wybranej materii.
W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Rozumie specyfikę teatru przedmiotu, dzięki czemu umiejętnie posługuje się różnymi konwencjami teatru przedmiotu tworząc małe wypowiedzi sceniczne (SATL_W03);
Rozumie zasady użycia i funkcjonowania przedmiotu jako środka wyrazu scenicznego a także rozumie problem scenicznego wykorzystywania własnego ciała w relacji z przedmiotem. (SATL_W02).
W zakresie umiejętności (U) student:
Świadomie tworzy autorskie wypowiedzi sceniczne w oparciu o środki ekspresji teatru przedmiotu (SATL_U02);
Potrafi samodzielnie zrealizować własne wypowiedzi sceniczne w konwencji Teatru przedmiotu (SATL_U04);
Zna zasady teatralnego ożywienia przedmiotu, umiejętnie posługuje się nimi na scenie i wie jak samodzielnie doskonalić warsztat w zakresie animacji przedmiotów(SATL_U03).
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Funkcjonuje artystycznie z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatru ożywionej formy i innych działaniach artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje (SATL_K01)
Podejmuje refleksję na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą. (SATL_K02)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
I sem. - Zaliczenie
II sem. - Egzamin końcowy
I sem.
- Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach podczas zajęć.
- Rzetelna praca nad przygotowywaniem zadanej pracy poza godzinami zajęć.
- Aktywny udział w ćwiczeniach proponowanych w trakcie zajęć.
II sem.
- Sprawność w tworzeniu wypowiedzi scenicznych w konwencji teatru przedmiotu.
- Sprawność w posługiwaniu się różnymi sposobami aktorskiego ożywiania przedmiotów.
- Wartość artystyczna przygotowanego pokazu egzaminacyjnego.
- Aktywna, etyczna i konstruktywna współpraca w grupie.
- Suma aktywności i postępów w obydwu semestrach.
Literatura
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora”
Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny”
J. Ch. Andersen „Baśnie”
Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek”
Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji „Miriam” Olega Juriewa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: