Zadania aktorskie z przedmiotem WSL/ATL/ZAZP-L
GRUPY A i B
Semestr I
Tworzenie wypowiedzi teatralnych w konwencji teatru przedmiotu
Określanie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej.
Klasyfikacja przedmiotów - zasady
Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza.
Forma i treść przedmiotu
Sposoby ożywiania przedmiotu - szukanie autonomicznego życia przedmiotów
Szukanie atmosfery przedmiotu i atmosfery wypowiedzi artystycznej
W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online
Semestr II
Tworzenie monografii, czyli scenicznego badania wybranej formy i tematu.
Praca w grupie.
Poszukiwanie różnorodnych scenicznych możliwości wybranej materii.
Próby wyczerpania podjętego tematu poprzez różnorodne ujęcie go na scenie.
Grupowe dyskusje nad wybranym problemem.
W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online
GRUPY C i D
Semestr I
Forma i treść przedmiotu.
Nauka animacji – scenicznego ożywiania przedmiotów.
Różne sposoby ożywiania przedmiotu - szukanie autonomicznych predyspozycji danego przedmiotu.
Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza.
Tworzenie krótkich etiud w konwencji teatru przedmiotu.
Rytm, kompozycja, mikrokonflikt... – aktorskie aspekty tworzenia dramaturgii etiudy.
Nazywanie i umiejętne wykorzystywanie atmosfery przedmiotu i atmosfery wypowiedzi scenicznej.
W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online.
Semestr II
Poszukiwanie niekonwencjonalnych sposobów ożywiania przedmiotów.
Określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej.
Relacja aktora i przedmiotu na scenie.
Upodmiotowienie przedmiotu bez konieczności animowania go w klasycznym rozumieniu.
Grupowe dyskusje nad możliwościami teatru przedmiotu.
Próba odnalezienia własnego, indywidualnego pojmowania teatru przedmiotu.
Badanie autonomicznej specyfiki wybranej materii.
W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22-L: | W cyklu 2023/24-L: | W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2020/21-L: | W cyklu 2024/25-L: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Rozumie specyfikę teatru przedmiotu, dzięki czemu umiejętnie posługuje się różnymi konwencjami teatru przedmiotu tworząc małe wypowiedzi sceniczne (SATL_W03);
Zna możliwości teatru przedmiotu w teorii i w praktyce (SATL_W01);
Rozumie zasady użycia i funkcjonowania przedmiotu jako środka wyrazu scenicznego a także rozumie problem scenicznego komponowania własnego ciała w korespondencji z przedmiotem. (SATL_W02).
W zakresie umiejętności (U) student:
Świadomie tworzy autorskie wypowiedzi sceniczne w oparciu o środki ekspresji teatru przedmiotu (SATL_U02);
Potrafi samodzielnie realizować własne wypowiedzi sceniczne w konwencji Teatru przedmiotu (SATL_U04);
Zna zasady teatralnego ożywienia przedmiotu, umiejętnie posługuje się nimi na scenie i wie jak samodzielnie doskonalić warsztat w zakresie animacji przedmiotów(SATL_U03).
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu własnych wypowiedzi scenicznych (K_K03);
Funkcjonuje jako artysta z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym, skutecznie odnajduje się w pracy w grupie i rozumie problem odpowiedzialności zbiorowej (K_K08);
Podejmuje refleksję na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą (SATL_K02);
Wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (K_K01);
Analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie (K_K10).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
I sem. - Zaliczenie
II sem. - Egzamin końcowy
I sem.
- Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach podczas zajęć.
- Rzetelna praca nad przygotowywaniem zadanej pracy poza godzinami zajęć.
- Aktywny udział w ćwiczeniach proponowanych w trakcie zajęć.
II sem.
- Sprawność w tworzeniu wypowiedzi scenicznych w konwencji teatru przedmiotu.
- Sprawność w posługiwaniu się różnymi sposobami aktorskiego ożywiania przedmiotów.
- Wartość artystyczna przygotowanego pokazu egzaminacyjnego.
- Aktywna praca w grupie.
- Suma aktywności i postępów w obydwu semestrach.
Literatura
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora”
Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny”
J. Ch. Andersen „Baśnie”
Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek”
Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji „Miriam” Olega Juriewa
Mateusz Smaczny "Świadomość ciała aktora lalkarza"
Mark Down "A practical guide to puppetry"
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: