Wiersz WSL/ATL/Wier-L
Zajęcia obejmują pracę nad wybranymi przez studentów utworami z polskiej i światowej poezji XX I XXI wieku. Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy uzyskiwanej podczas zajęć z przedmiotu Podstawy interpretacji wiersza i Interpretacja wiersza w zakresie budowania własnych założeń interpretacyjnych utworu, łączenia tekstu z ruchem, uruchomienia emocjonalnego studentów, jak również poszukiwania celu jaki ma służyć wypowiadanemu tekstowi. Zajęcia będą miały charakter treningu aktorskiego opartego w głównej mierze na "Podręczniku dla aktorów" S. Booka.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy Student:
- posiada gruntowną znajomość kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania(K_W01)
-zna repertuar związany ze specjalnością studiów.(K_W03)
-posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.(K_W04)
-rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, śpiewie i ruchu, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju.(K_W11)
Z zakresu umiejętności Student:
-używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze.(KU01)
- analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych.(KU02)
- posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną.(KU04)
-działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami.(KU05)
- posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych.(KU06)
-stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu.(KU07)
-samodzielnie formułuje krytyczne sądy na podstawie analizy, oceny i selekcji informacji, które potrafi swobodnie czerpać z różnych dziedzin humanistyki dla realizacji własnych projektów twórczych.(KU08)
-elastycznie przystosowuje się do warunków towarzyszących różnorodnym występom publicznym; umiejętnie nawiązuje kontakt z publicznością wykorzystując go skutecznie i odpowiedzialnie.(KU011)
Z zakresu kompetencji Student:
-wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści.(K_K01)
- rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych. (K_K02)
- świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej.(K_K05)
-dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań.(K_K06)
- dorobek artystyczny buduje w oparciu o etos zawodu aktora i twórcy.(K_K07)
-realizuje projekty artystyczne poruszające ważkie problemy współczesnego świata, działa na rzecz podtrzymania spuścizny dziedzictwa kulturowego w uniwersalnym wymiarze.(K_K09)
Kryteria oceniania
Zaliczenie
Literatura
S. Book, "Podręcznik dla aktorów", Warszawa 2007