Wychowanie fizyczne I WSL/ATL/WF1-Z
Wzmocnienie i utrzymanie jak najwyższego poziomu sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej.
Rozbudzenie świadomości ciała i jego biodynamiki. Zmuszenie do przełamywania barier i indywidualnych zachowań. Wyrobienie u ćwiczących refleksu, zaufania do partnera, współpracy w zespole, odpowiedzialności, samoasekuracji, samokontroli, wyczucia rytmu, orientacji przestrzennej. Poprawienie estetyki ruchu, wyrobienie systematyczności. Przygotowanie bazy wyjściowej do zadań w zawodzie.
Semestr I
1. Rozbudzenie świadomości ciała.
2. Podstawy systemu filozoficzno – oddechowego Hata – Joga
3. Zwiększenie ruchomości poszczególnych stawów
4. Ćwiczenia kształtujące
5. Ćwiczenia równoważne
6. Oswajanie z wysokością
7. Ćwiczenia w pozycjach odwróconych : zwisach, w staniu na przedramionach, w staniu na rękach, barku i w świecy.
8. Ćwiczenia zwiększające siłę z przyborami.
9. Ćwiczenia korekcyjne
10. Ćwiczenia zwinnościowe
11. Aerobic
Semestr II
1. Ćwiczenia skocznościowe
2. Ćwiczenia zwinnościowo – akrobatyczne
3. Ćwiczenia mimiki plastycznej
4. Ćwiczenia koordynacyjne z przyborami
5. Ćwiczenia zwiększające szybkość reakcji
6. Ćwiczenia rozciągające – streching
7. Łyżwiarstwo
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
K_W06 - ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych; P7S_ WG/Sz
K_W10 - posiada wiedzę niezbędną do właściwego wykonywania działań zawodowych z użyciem nowoczesnych technologii oraz specjalistycznego sprzętu, umożliwiającą pracę w ramach wszelkich form scenicznych i studyjnych w otwartych i zamkniętych przestrzeniach o różnorodnej akustyce i kubaturze, Wykorzystuje rzetelną wiedzę dotyczącą kultury fizycznej i zdrowotnej
Ma orientację w zakresie problematyki związanej z technologiami stosowanymi w teatrze, dostosowuje się do nich, P7S_ WG/Sz
K_W11 - rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, śpiewie i ruchu, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju, ma świadomość specyfiki pracy, w sposób szczególny angażuje swoje ciało i wykorzystuje w tym zakresie wiedzę z innych pokrewnych przedmiotów,P7S_ WG/Sz
W zakresie umiejętności (U) student:
K_U01 -używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze,posługuje się poznanymi formami ruchu przy realizacji zadań , P7S_UW/Sz
K_U06 - posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych , poznany ruch wykorzystuje do własnych kreacji, P7S_UW i P7S_UU/Sz
K_U07 - stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu, stosuje niektóre techniki do samodoskonalenia,
W sposób odpowiedni potrafi się zaprezentować P7S_UW i P7S_UU/Sz
K_U11 - elastycznie przystosowuje się do warunków towarzyszących różnorodnym występom publicznym; umiejętnie nawiązuje kontakt z publicznością wykorzystując go skutecznie i odpowiedzialnie ,P7S_ UK / Sz
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
K_K05 -świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej , podejmuje właściwe decyzje dotyczące jego prozdrowotnych zachowań. P7S_KK
K_K07 -Dorobek artystyczny buduje w oparciu o etos zawodu aktora i twórcy. Przestrzega zasady” fair- play” na boisku, scenie i w życiu społecznym.P7S_KR/H
K_K10 - analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie. Organizuje sobie czas aby rozwijać kondycję fizyczną swoją i kolegów, Promuje społecznie i kulturowe znaczenie aktywności fizycznej. Jest zdolny do wykorzystywania poznanych dyscyplin sportu do pracy scenicznej, .P7S_KO i .P7S_KR/Sz
Kryteria oceniania
Praktyczny sprawdzian z nauczonych i doskonalonych umiejętności ruchowych, oraz ocena dyscypliny i obecności na zajęciach. Ocena aktywności w trakcie zajęć, i poprawności wykonywanych ćwiczeń. Ocena postępu. Ocena umiejętności współpracy.Zaliczenie na podstawie obecności i odbytych sprawdzianów, oraz /lub udokumentowanej samodzielnej pracy ( nagrania własne).
I sem. - Zaliczenie
II sem. - Zaliczenie
Zaliczenie na podstawie odbytych sprawdzianów oraz /lub udokumentowanej samodzielnej pracy ( nagrania własne).
Literatura
1. Górecki „Teoria i metodyka ćwiczeń ruchowych aktora” tom 1,2. Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury Warszawa 1985r.
2. M. Michalska „Hata Joga dla wszystkich” Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich Warszawa 1974r.
3. K. Barański K. Winnicka „ Gimnastyka sportowa” Sport i Turystyka Warszawa 1968 r.
4. K. Barański, D. Janowski, A. Mazur, B. Morzycki „Technika i metodyka podstawowych ćwiczeń gimnastycznych” Wyd. AWF 1971r
1. „Fitness i Wellness Kondycja, sprawność ,zdrowie” Charles B. Corbin, William R. Cobin, Gregory J. Walk, Karen A. Welk Copyright 2007.
2. „Ćwiczenia z piłką” Świat książki 2007 Warszawa Chrissie Gallagher – Mundy
3. „Joga . Równowaga wewnętrzna połączona z harmonią ciała, duszy i umysłu” Christina Brown Copyright 2006 Parragon Books Ltd.
4. „Pilates. Energia, fitness i zgrabna sylwetka” Copyright 2006 Parragon Books Ltd.
5. “Atlas treningu siłowego” Federic Delawier, Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2007
6. Strony internetowe poświęcone sprawności fizycznej.