Wstęp do pracy nad rolą (monologi) WSL/ATL/WDPnRM
Zajęcia obejmują pracę nad wybranymi fragmentami z polskiej i światowej literatury. Studenci opracowują fragmenty tekstu wybranych w porozumieniu z wykładowcą lub przez wykładowcę.
Początkowy etap pracy obejmuje analizę wybranych tekstów w celu uzmysłowienia złożoności problematyki zawartej w wybranym monologu.Na tym etapie student poznaje różne typy monologów ( liryczny, wypowiedziany , dramatyczny, wewnętrzny, solilokwium, strumień świadomości).
W kolejnym etapie praca analityczna zostaje przełożona na praktykę. Student zdobywa umiejętności prowadzenia monologu scenicznego, wdraża zasady i prawidła rządzące obecnością aktora nasienie w relacji z samym sobą i przestrzenią poprzez indywidualnie dopasowane ćwiczenia aktorskie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Z ZAKRESU WIEDZY
student/studentka
K_W01 - posiada gruntowną znajomość kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania,
K_W04 - posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji,
K_W08 - posiada wiedzę na temat stylów i metod gry aktorskiej, technik tanecznych, konwencji teatralnych; orientuje się w aktualnych trendach i dokonaniach wybitnych twórców teatru i filmu,
K_W11 - rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, śpiewie i ruchu, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju.
Z ZAKRESU UMIEJĘTNOŚCI
student /studentka
K_U02 - analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych,
K_U04 - posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną,
K_U06 - posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych,
K_U11 - elastycznie przystosowuje się do warunków towarzyszących różnorodnym występom publicznym; umiejętnie nawiązuje kontakt z publicznością wykorzystując go skutecznie i odpowiedzialnie.
Z ZAKRESU KOMPETENCJI
student/studentka
K_K03 - łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się innych osób,
K_K06 -dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań,
K_K010 - analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie,
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach
Aktywność.
Samodzielna i aktywna praca nad sobą.
Prezentacja pracy na zajęciach.
Progres.
Egzamin.
Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione.
Literatura
Stephen Book - "Podręcznik dla aktorów"
Lola Cohen - "Metoda Lee Strasberga - Podręcznik ćwiczeń aktorskich",
Uta Hagen oraz Haskel Frankel - "Szacunek dla aktorstwa",
Jack Garfein - "Żyć i grać",
Michaił A. Czechow - " O technice aktora",
Margarete Schuler, Stephanie Harrer - "Podstawy gry aktorskiej",
Keith Johnstone - " Impro - Spontaniczne kreowanie świata",
Konstantin Stanisławski - " Praca aktora nad sobą" - Tom I i II