Teatr ożywionej formy WSL/ATL/TOF-L
Semestr V, VI
Przygotowanie małej formy teatralnej w oparciu o wybrany tekst dramatyczny (klasyczny lub współczesny).
Wprowadzenie przybliżające teoretyczne i praktyczne aspekty budowania dłuższej wypowiedzi scenicznej:
samodzielna konstrukcja scenariusza teatralnego oraz dobór odpowiednich środków inscenizacyjnych do jego realizacji;
analiza zależności oraz zastosowanie praktyczne wszystkich elementów składowych dzieła teatralnego: plastyki, muzyki, ruchu, animacji, światła;
dostosowanie wszystkich aspektów widowiska do właściwego adresata danej wypowiedzi teatralnej;
samodzielne budowanie partytury scenicznej;
samodzielne budowanie roli w oparciu o środki aktorskie oraz środki teatru lalek;
efektywna współpraca, organizacja oraz podział pracy w grupie
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
1. analizuje i zgłębia wzajemne relacje między teoretycznymi i prak¬tycznymi aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do własnego rozwoju artystycznego, tworząc autorski projekt własnej „małej formy” (SATL_W01);
2. pogłębia wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych dotyczących pokrewnych dyscyplin w zakresie niezbędnym do realizacji własnego projektu (SATL_W02);
3. poznaje możliwości różnych technik lalkowych, teatru przedmiotu, teatru maski i innych niekonwencjonalnych środków wyrazu artystycznego oraz teatru ożywionej formy, dostosowuje elementy do własnego projektu - (SATL_W03);
4. Zna środki artystycznego wyrazu w nowoczesnym teatrze ożywionej formy , (jak również w teatrze w pojęciu całościowym), najnowsze, niekonwencjonalne rozwiązania sceniczne, mierzy się z nimi, stosuje jako element swojej wypowiedzi artystycznej (SALT_W05)
W zakresie umiejętności (U) student:
1. rozwija własną osobowość artystyczną; tworzy, realizuje i wyraża, własne koncepcje artystyczne; (K_UO1)
2. doskonali umiejętności potrzebne do ich realizacji w trakcie prób (SALT_UO3);
3. tworzy konstrukcję tekstu scenariusza rozumiejąc jego istotę (SALT_U01);
4. wykorzystuje szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnej koncepcji artystycznej (SALT_U04);
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
1. podejmuje samodzielne, niezależne prace, wyka¬zując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji; rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji; kieruje się przy tym wewnętrzną motywacją i własną organizacją pracy z zachowaniem zasad etyki obowiązującej w teatrze (SALT_K01);
2. w różnych sytuacjach efektywnie wykorzystuje: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolność twórczego myślenia i twórczej pracy; w trakcie rozwiązywania problemów doskonali zdolność elastycznego myślenia, oraz opanowania w sytuacjach kryzysowych, wykorzystuje ją we współpracy z innymi realizatorami projektu (K_K03),(K_K05)
3 doskonali umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, co w szczególności dotyczy pracy zespołowej, potrafi przyjąć i wykorzystać krytykę do własnych potrzeb rozwoju artystycznego - (K_KO2)
4 umie zaprezentować, zareklamować zrealizowane zadanie w przystępny sposób, stosując poznane elementy technologii informacyjnych (K_K11)
Kryteria oceniania
V sem. - Egzamin
VI sem. - Egzamin
Egzamin praktyczny - publiczny pokaz przed komisją egzaminacyjną przygotowanej małej formy scenicznej, wykorzystującej środki teatru ożywionej formy.
Sposobem weryfikacji efektów kształcenia jest wystawienie oceny, która zawiera – proces wykonywania zadań aktorskich w obrębie zastosowanych kodów komunikacji scenicznej, a także proces tworzenia inscenizacji (konceptualnie i praktycznie) małej formy teatralnej.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa:
Literatura wykorzystywana podczas zajęć :
1. H. Ryl, Warsztat teatru lalek, w: praca zbiorowa Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne, COMUK, Warszawa 1979;
2. A. Racinet - The complete costume history, Taschen, Koln, 2003
3. Limon J., Między niebem a sceną. Przestrzeń i czas w teatrze, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002.
4. Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008
5. A. Mindell, O pracy ze śniącym ciałem. Psychologia zorientowana na proces w praktyce, Agencja Wydawnicza Tu, Warszawa 1991
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:
1. H. Jurkowski - Szkice z teorii teatru lalek, POLUNIMA, Łódź 1993
2. R. Schechner - Performatyka, OBTJG Wrocław 2006
3. S. Book - Podręcznik dla aktorów, wyd. Wojciech Marzec, Warszawa 2007
Literatura uzupełniająca:
1.St. Szuman, O sztuce i wychowaniu estetycznym, PZWS, Warszawa 1969
2. E. Barba, N. Saverese, Sekretna sztuka aktora
3. Lehmann H.-T., Teatr Postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2004.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: