Technika i wyrazistość mowy WSL/ATL/TM3-Z
Podczas zajęć zostaną wykorzystane następujące ćwiczenia:
1. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych, ćwiczenia oddechowe, emisyjne i rezonansu.
2. Ćwiczenia usprawniające i utrwalające wymowę (artykulację, brzmienie ) głosek (samogłosek, spółgłosek) oraz grup tych głosek w logatomach, wyrazach, zdaniach i tekstach dykcyjnych z zastosowaniem ekspresji ruchowej:
- ćwiczenia korygujące niewyrazistości wymowy, dopasowane do indywidualnych potrzeb studenta, ćwiczenia autokontroli słuchowej i autokorekcji wymawianiowej
3. Ćwiczenia z tekstem (zdania i teksty dykcyjne, teksty literackie):
- usprawniające wymowę (artykulację, brzmienie) i utrwalające zasady poprawnej i wyrazistej mowy,
- rozwijające i wzbogacające zasób środków ekspresji z zakresu wyrazistej mowy, w obrębie: akcentu, intonacji, frazowania, rytmu, tempa mówienia, barwy, dynamiki (nośności, siły, natężenia) głosu,
- z wykorzystaniem przestrzeni scenicznej, rozwijające umiejętności warsztatowe z zakresu wyrazistej mowy: posługiwania się głosem w rozmaitych uwarunkowaniach scenicznych w obrębie różnorodnych zadań artystycznych.
5. Ćwiczenia relaksacyjne i aktywizujące fizycznie.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- zna budowę i funkcjonowanie aparatu mowy oraz zasady umiejętnego posługiwania się głosem w wyrazistej mowie, zna literaturę z tej dziedziny (K_W06)
- zna zasady wymowy (artykulacji, brzmienia), normy wymawianiowe oraz środki ekspresji artystycznego przekazu z zakresu wyrazistej mowy (K_W11)
W zakresie umiejętności (U) student:
- świadomie operuje głosem, polegającym na koordynacji oddechu – fonacji, emisji, rezonansu – artykulacji oraz na poprawności, sprawności wymawianiowej i wyrazistości mowy; w zakresie różnorodnych potrzeb artystycznych student kreatywnie posługuje się umiejętnościami warsztatowymi w obrębie świadomego operowania głosem, norm wymawianiowych oraz środków ekspresji wyrazistej mowy (K_U01, K_U04)
- samodzielnie rozwija umiejętności warsztatowe (K_U07)
- posługuje się umiejętnościami warsztatowymi z zakresu wyrazistej mowy w formach prezentacji scenicznej (K_U06)
- posługuje się umiejętnościami warsztatowymi z zakresu wyrazistej mowy współdziałając z innymi osobami w ramach prac zespołowych; słucha współpracowników i wykorzystuje ich uwagi w trakcie realizacji wspólnych prac twórczych (K_U05, K_U06)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- dokonuje samooceny oraz korekty własnych błędów w zakresie mowy (K_K01)
- jest zdolny do wykorzystywania nabytych umiejętności,
w celu podejmowania samodzielnych
i niezależnych zadań (K_K02)
Kryteria oceniania
Zaliczenie każdego semestru oraz ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie:
- pracy w trakcie wykonywania ćwiczeń warsztatowych przeprowadzonych na zajęciach oraz utrwalanych w domu,
- pracy z zakresu wyrazistej mowy w formach semestralnych prezentacji scenicznych,
- obecności na zajęciach.
Literatura
D. Michałowska O polskiej wymowie scenicznej
B. Wieczorkiewicz Sztuka mówienia
M. Walczak-Deleżyńska Aby język giętki....Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej
M. Kotlarczyk Sztuka żywego słowa
J.D. Bednarek Ćwiczenia wyrazistości mowy
B. Toczyska - wybrane ćwiczenia
Wybrane teksty literackie
Uwagi
W cyklu 2018/19-Z:
Zajęcia z tego przedmiotu są komplementarne wobec zajęć z innych przedmiotów, dlatego niezbędna jest współpraca pedagogów z zakresu wymowy z pedagogami z zakresu impostacji, emisji, plastyki ruchu i świadomości ciała, interpretacji, zadań aktorskich oraz technik lalkowych. |
W cyklu 2018/19-L:
Zajęcia z tego przedmiotu są komplementarne wobec zajęć z innych przedmiotów, dlatego niezbędna jest współpraca pedagogów z zakresu wymowy z pedagogami z zakresu impostacji, emisji, plastyki ruchu i świadomości ciała, interpretacji, zadań aktorskich oraz technik lalkowych. |
W cyklu 2019/20-Z:
Zajęcia z tego przedmiotu są komplementarne wobec zajęć z innych przedmiotów, dlatego niezbędna jest współpraca pedagogów z zakresu wymowy z pedagogami z zakresu impostacji, emisji, plastyki ruchu i świadomości ciała, interpretacji, zadań aktorskich oraz technik lalkowych. Współpraca z logopedą w zakresie indywidualnych potrzeb studenta. Współpraca z Białostockim Teatrem Lalek w zakresie wykorzystania przestrzeni scenicznej do ćwiczeń warsztatowych. |