Sztuka interpretacji. Ćwiczenia WSL/ATL/SI-Z
Studenci powinni swobodnie interpretować tekst zarówno w ramach szerokopojętych zadań aktorskich jak i podczas pracy z lalką. Zajęcia są uzupełnieniem zadań z teatru ożywionej formy, gry aktora w masce lub zadań wynikających z indywidualnych potrzeb studentów. Praca nad tekstem polega na analizie, która uzmysławia złożoność problematyki zawartej w wybranym utworze oraz pozwala wstępnie nakreślić zadanie, czyli motywację do wypowiedzenia tekstu i cel jaki ma zostać osiągnięty oraz na praktycznej pracy aktorskiej w trakcie której studenci przygotowują i prezentują propozycje interpretacji tekstu. Dzięki prawidłowo postawionym zadaniom emocje studentów uruchamiają się w sposób pozaświadomy. Studenci skupiając się na tym "co" mówią" (zamiast "jak" mówią) mają szansę na osiągnięcie prawdy scenicznej i uniknięcie sztuczności i grania emocji.
Efekty kształcenia
Wiedza
K_WO1 Student posiada gruntowną znajomość kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania
K_WO6 Student ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków wyrazu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych.
K_WO9 Student używa i miesza gatunki i style w celu podkreślenia współczesnej wymowy projektu artystycznego artystycznego w nawiązaniu do aktualnych wydarzeń z życia współczesnego.
Umiejętności
K_UO1 Student używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swojego działania , jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze
K_UO2 Student analizuje tekst dramatyczny, scenariusz lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych
K_UO7 Student stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu.
K_UO8 Student samodzielnie formułuje krytyczne sądy na podstawie analizy, oceny i selekcji informacji, które potrafi swobodnie czerpać z różnych dziedzin humanistyki dla realizacji własnych projektów twórczych.
SATL_UO4 Student potrafi realizować własne koncepcje artystyczne przy pomocy umiejętności warsztatowych i rzemieślniczych zza kresu teatru lalek, jak i teatru dramatycznego.
Kompetencje społeczne:
K_KO5 Student świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej.
K_KO6 Student dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań.
Kryteria oceniania
Semestr V i VI zaliczenie
Literatura
W zależności od indywidualnych prac zadań z teatru ożywionej formy, gry aktora w masce lub zadań wynikających z indywidualnych potrzeb studentów lub ich indywidualnych potrzeb.