Świadomość ciała WSL/ATL/SC3-L
Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na:
- rozwijanie i pobudzanie uważności (ciało, partner, przestrzeń)
- uwalnianie ciała od wewnętrznych napięć i blokad (techniki relaksacyjne, masaż)
- wyostrzoną koncentrację na przepływie impulsów ruchowych
- świadome wykorzystanie procesu oddychania w pracy z ciałem
- wykorzystanie wyobraźni w pracy z ciałem
- rozwijanie świadomego władania ciałem oraz rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej
- integrację ciała, głosu i umysłu
- naukę praktycznego wykorzystania nabytych podczas zajęć umiejętności
- pobudzanie wrażliwości studenta na ruch oraz odkrywanie i nadawanie mu symbolicznego wymiaru
- wykorzystanie tekstów literackich do tworzenie etiud teatru tańca
W cyklu 2023/24-L:
Materiał oraz metody wykorzystywane w semestrze letnim kładą nacisk na rozwijanie świadomości ciała oraz wykorzystywanie własnej fizyczności jako głównego środka ekspresji pozawerbalnej, po przez kreowanie etiud aktorsko ruchowych na podstawie analizy postaci, opracowania dla niej gestu psychologicznego oraz innych metod aktorskich czy technik i języka charakterystycznego dla teatru lalek. |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- K_W06: ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych
W zakresie umiejętności (U) student:
- K_U01: używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze
- K_U04: posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną
- K_U06: posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
- K_U07: stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu
- SATL_U03: opanował ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- K_K05: świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej
Kryteria oceniania
Ocenie końcowej podlegają:
- zaangażowanie
- kreatywność
- postępy w rozwoju studenta, studentki
- umiejętność pracy samodzielnej
- umiejętność pracy w grupie
- efekt końcowy
- frekwencja (student, studentka mogą mieć maksymalnie 3 nieobecności nieusprawiedliwione, większa ilość nieobecności może być przyczyną niezaliczenia przedmiotu)
- etyka i higiena pracy
oraz przygotowanie i prezentacja etiudy ruchowej na podstawie zadań postawionych podczas zajęć, która w dniu egzaminy/ zaliczenia, zostanie zaprezentowana komisji egzaminacyjnej oraz studentom innych roczników
- Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studentów, studentek ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć tym samym uczestnictwo w zajęciach nie będzie możliwe.
Forma zaliczenia:
V sem - zaliczenie z oceną
VI sem - egzamin
Szczegółowe kryteria oceny:
Ocena celująca (5,5)
Studenci:
- podczas zajęć wykazywali się wysokim poziomem aktywności i zaangażowania
- na zajęciach wykazywali się ponadprzeciętną kreatywnością i twórczą postawą
- brali udział w szkoleniach - warsztatach podnoszących ich kwalifikacje zawodowe bądź realizowali ponadprogramowe zadania
- byli zawsze przygotowani do zajęć
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli zawsze punktualni
- w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy
- w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała
Ocena bardzo dobra (5,0)
Studenci:
- podczas zajęć byli aktywni oraz pracowali systematycznie
- na zajęciach wykazali się kreatywnością i twórczą postawą
- wykazali się zaangażowaniem i wkładem pracy w doskonalenie własnych umiejętności
- byli zawsze przygotowani do zajęć
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli zawsze punktualni
- w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy
- w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała
Ocena dobra (4,0)
Studenci:
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- zazwyczaj byli przygotowani do zajęć
- wykonali postawione zadania, jednak mieli drobne problemy z techniką ich
wykonania
- podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała, jednak zaangażowanie i wkład pracy na zajęciach był nieadekwatny do posiadanych możliwości
- przestrzegali dyscypliny pracy
- przeważnie byli punktualni
- w pracy grupowej wykazali się dobrą umiejętnością współpracy
Ocena dostateczna (3,0)
Studenci:
- zazwyczaj byli przygotowani do zajęć
- wykazali się niskim poziomem zaangażowania i wkładem w pracę
- wymagali stałej motywacji ze strony pedagoga, a podejmowane wysiłki były
krótkotrwałe
- niesystematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli niepunktualni
- w zadaniach grupowych wykazali się średnią umiejętnością współpracy
Ocena niedostateczna (2,0)
Studenci:
- bardzo często opuszczali zajęcia
- będąc na zajęciach byli notorycznie nieprzygotowani
- nie wykazali minimum wkładu pracy podczas zajęć
- nie przywiązywali wagi do opanowanego materiału
- nie przestrzegali dyscypliny pracy
- w zadaniach grupowych wykazali się brakiem umiejętności współpracy.
Literatura
- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995
- Aleksandra Rembowska, „Teatr Tańca Piny Bauch”, Wyd. Trio, Warszawa 2009
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012
- Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015
- Gilbert Renaud, "Recall Healing: Uzdrawianie przez świadomość", WENA Studio Twórczej Ekspresji, 2014
- Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019
Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf
W cyklu 2023/24-L:
- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: