Podstawy sztuki animacji WSL/ATL/PSA-Z
Semestr I
1. Poszukiwanie sposobu użycia części ciała (np. dłoni) jako: postaci, symbolu, materiału plastycznego;
2. Poszukiwanie nowych form wyrazu pozwalające na zdobywanie własnych doświadczeń w zakresie animacji;
3. Ćwiczenia animacyjne: kontakt wzrokowy, myśl i emocje, rytm i zmiany rytmu jako wyraz emocji i tematów, pozowanie jako wyraz stanu emocjonalnego itp.
4. Budowanie etiud w oparciu o improwizacje na zadane tematy;
5. Różne funkcje animatora i sposoby współistnienia formy i prowadzącego;
6. Tworzenie etiud zbiorowych;
Semestr II
1. Forma plastyczna jako punkt wyjściowy do tematu wypowiedzi scenicznej;
2. Temat jako punkt wyjścia do stworzenia etiudy, dobranie adekwatnej formy plastycznej do tematu etiudy;
3. Konstruowanie dramaturgii etiudy i stworzenie krótkiej wypowiedzi scenicznej;
4. Opanowanie techniki animacji wybraną formą plastyczną;
5. Budowanie charakterów postaci
6. Przenoszenie myśli i emocji na formę lalkową
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) osoba studiująca:
rozumie specyfikę teatru lalek; (SATL_W05)
zna formy i techniki używane w teatrze lalek;(SATL_W04 )
rozumie zasady działania na scenie lalki (formy plastycznej) i współdziałania aktora i lalki;(SATL_W03)
W zakresie umiejętności (U) osoba studiująca:
zna zasady animacji i potrafi je zastosować w pracy scenicznej; (SATL_U02)
potrafi skonstruować etiudę z użyciem formy plastycznej jako autorską wypowiedź sceniczną; (SATL_U04)
potrafi przenieść emocje na formę;(SATL_U03)
posiada umiejętność wielokrotnego powtarzania sytuacji scenicznej podpartej określonym stanem emocjonalnym; (SATL_U03)
twórczo poszukuje nowych sposobów na działanie lalką;(SATL_U04)
W zakresie kompetencji społecznych (K) osoba studiująca:
potrafi pracować samodzielnie (SATL_K01)
potrafi nazwać i weryfikować popełniane błędy (SATL_K01)
rozumie pojęcie zespołowości i odpowiedzialności za proces tworzenia i prezentacji wypowiedzi artystycznej oraz potrafi tę wiedzę
wykorzystać (SATL_K01, SATL_K02)
potrafi przygotować się do prezentacji publicznej (SATL_K01)
Kryteria oceniania
Ocena aktywności w trakcie zajęć, stopień przygotowania do zajęć, ocena wykonywanych na zajęciach ćwiczeń, ocena efektów pracy zespołowej, ocena prezentacji scenicznej etiudy przed komisją egzaminacyjną. W ocenie końcowej uwzględniana będzie również umiejętność pracy w grupie i umiejętność stosowania podstaw etyki zawodowej w pracy aktora.
Warunkiem zaliczenia jest obecność na minimum 50% zajęć. Nieusprawiedliwiona nieobecność osoby studiującej na więcej niż dwóch zajęciach danego przedmiotu w ciągu semestru skutkuje brakiem zaliczenia.
Nieobecność na zajęciach nie zwalnia osoby studiującej ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć.
I semestr – zaliczenie - warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, ocena przygotowania do kolejnych zajęć, stopień zaangażowania oraz widoczny rozwój umiejętności w rozumieniu zasad działania formą; zaliczenie może mieć formę pokazu przygotowanych etiud lub lekcji otwartej;
II semestr - egzamin przed komisją egzaminacyjną - prezentacja etiud autorskich z użyciem formy plastycznej;
Literatura
Jerzy Afanasjew „Sezon kolorowych chmur”
Henryk Jurkowski, Henryk Ryl, Jan Sztaudynger, „Od szopki do teatru lalek”
Henryk Jurkowski Dzieje teatru lalek
materiały filmowe udostępniane w trakcie zajęć