Podstawy interpretacji wiersza WSL/ATL/PIW
Zajęcia obejmują pracę nad wybranymi utworami z polskiej i światowej poezji XX i XXI wieku. Studenci opracowują fragmenty tekstów pisanych wierszem wybranych w porozumieniu z wykładowcą lub przez wykładowcę.
Praca składa się z dwóch etapów. Pierwszy to analiza dotycząca budowy i rodzaju wiersza oraz analiza mająca uzmysłowić złożoność problematyki zawartej w wybranym utworze. Pierwszy etap pracy będzie również służył znalezieniu motywacji do wypowiedzenia danego tekstu oraz określeniu celu, jaki ma zostać osiągnięty.
Drugi etap zakłada przełożenie pracy analitycznej na praktykę. Studenci zaprezentują własne propozycje interpretacji tekstu. Wykładowca w trakcie obu faz pracy będzie omawiał propozycje studentów.
Zajęcia zakładają również przeprowadzenie wykładów systematyzujących wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć z zakresu nauki o wierszu oraz ćwiczenia interpretacyjne na różnych typach wierszy. Studenci spróbują swych sił jako autorzy własnego wiersza inspirowanego obrazem, wydarzeniem lub muzyką.
Zajęcia z przedmiotu „wstęp do interpretacji wiersza” obejmują:
- wykład z zakresu podstaw poetyki
- warsztat z pisania własnych utworów
- wybór tekstów z pośród polskiej i światowej poezji XX i XXI wieku
- analiza interpretacyjna wybranych utworów
- budowanie własnych założeń interpretacyjnych utworu
- zwrócenie szczególnej uwagi na rolę podtekstu
- rodzaje i znaczenie kontaktu – wykład i ćwiczenia
- okoliczności założone – wykład i ćwiczenia
- ćwiczebne zmiany założeń interpretacyjnych rozwijające wyobraźnię i elastyczność aktorską
- aktorska prezentacja interpretacji wiersza
- improwizacja aktorska
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy Student:
- posiada gruntowną znajomość kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania(K_W01)
-zna repertuar związany ze specjalnością studiów.(K_W03)
-posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.(K_W04)
-rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, śpiewie i ruchu, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju.(K_W11)
Z zakresu umiejętności Student:
-używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze.(KU01)
- analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych(KU02)
- posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną.(KU04)
-działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami.(KU05)
- posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych.(KU06)
-stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu.(KU07)
-samodzielnie formułuje krytyczne sądy na podstawie analizy, oceny i selekcji informacji, które potrafi swobodnie czerpać z różnych dziedzin humanistyki dla realizacji własnych projektów twórczych.(KU08)
-elastycznie przystosowuje się do warunków towarzyszących różnorodnym występom publicznym; umiejętnie nawiązuje kontakt z publicznością wykorzystując go skutecznie i odpowiedzialnie.(KU011)
Z zakresu kompetencji Student:
-wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści.(K_K01)
- rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych(K_K02)
- świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej.(K_K05)
-dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań.(K_K06)
- Dorobek artystyczny buduje w oparciu o etos zawodu aktora i twórcy.(K_K07)
-realizuje projekty artystyczne poruszające ważkie problemy współczesnego świata, działa na rzecz podtrzymania spuścizny dziedzictwa kulturowego w uniwersalnym wymiarze.(K_K09)
Kryteria oceniania
Egzamin w formie publicznego pokazu podczas którego student przedstawia aktorską interpretację wybranego wiersza.
Na ocenę końcową wpływa także cały proces pracy nad tekstem w trakcie semestru, zaangażowanie studenta w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności.
Literatura
1. S. Book, "Podręcznik dla aktorów", Warszawa 2007
2.A. Kulawik „Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego”, Kraków 1997
3. A. Kulawik "Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej", Kraków 2005
4. L. Pszczołowska " Dlaczego wierszem", Warszawa 2003
Wybór literatury w zależności od doboru repertuaru.