Podstawy interpretacji prozy WSL/ATL/PIP
Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” obejmują pracę nad wybranymi utworami z polskiej i światowej prozy współczesnej.
Proza końca XX wieku, a przede wszystkim proza najnowsza jest często najbliższą pod względem języka i treści literaturą dla studentek i studentów pierwszego roku. Dzięki temu jest to doskonały materiał do pracy nad podstawowymi zagadnieniami związanymi z aktorską interpretacją tekstu.
Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące analizy tekstu pisanego prozą, interpretacji wybranego fragmentu, pobudzenia wyobraźni studenta a dalej, przełożenia efektów tej pracy na interpretację aktorską.
Kurs obejmuje tematy i zagadnienia takie jak:
1. Wybór tekstów spośród polskiej i światowej prozy końca XX wieku i XXI wieku oraz analiza wybranych utworów.
2. Budowanie własnych założeń interpretacyjnych utworu:
• Na czym polega aktorska interpretacja i czym różni się od innych rodzajów interpretacji tekstu?
• Pojęcie „prawdy scenicznej”. Co sprawia że komuś wierzymy lub nie?
• Czym są okoliczności założone?
• Intencja. Szukanie i nazywanie aktorskiego celu wypowiadania konkretnego tekstu.
• Zwrócenie szczególnej uwagi studentek i studentów na to „co?” przekazują poprzez mówienie tekstu, a nie „jak” to robią. Skupienie na temacie aktorskim, praca nad ewentualnymi nawykami „grania emocji”.
• Znaczenie roli podtekstu w komunikacji.
• Czym jest fraza? I co znaczy „mówić frazą?”
• Poprawna akcentacja i intonacja.
• Jak mówić by nas słuchano i rozumiano? Znaczenie impostacji i artykulacji podczas prezentacji aktorskiej interpretacji tekstu.
3. Improwizacje aktorskie
• Obecność aktora - ćwiczenia z zakresu uważności, skupienia na byciu „tu i teraz”. Praca nad koncentracją.
• Ćwiczebne zmiany założeń interpretacyjnych rozwijające wyobraźnię i elastyczność aktorską
4. Podstawowe ćwiczenia ze świadomości ciała niezbędne do aktorskiej pracy z tekstem
• Jak pozycja ciała wpływa na mówienie tekstu?
• Poruszanie się w przestrzeni scenicznej.
• Ćwiczenia relaksacyjne mające na celu zredukowanie napięć w ciele.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy Student/ka:
- posiada gruntowną znajomość omawianej na zajęciach literatury, pogłębia tę wiedzę dzięki indywidualnej pracy (K_W01, K_W03)
- rozróżnia rodzaje i gatunki literackie oraz zna ich charakterystykę (K_W01)
- zna kontekst historyczny i kulturowy omawianych na zajęciach utworów. (K_W01, K_W04)
- zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii dzieła literackiego (K_W01, K_W05)
- wie na czym polega aktorska interpretacja tekstu (K_W05)
- rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w pracy aktorskiej (K_W11)
Z zakresu umiejętności Student:
- dokonuje samodzielnej analizy treściowej i formalnej utworu (K_U02)
- świadomie posługuje się narzędziami interpretacyjnymi, takimi jak intonacja, akcent, fraza, etc. (K_U06, K_U07)
- umie stworzyć aktorską autorską interpretację utworu, posługując się prawdą sceniczną (K_06)
- umie odejść od zapisanego tekstu, improwizuje0000000000000000030 z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcją artystyczną (K_U04)
- umie nawiązać kontakt z partnerem/partnerką i z widzem (K_U11)
Z zakresu kompetencji Student/ka:
- wykazuje kreatywność w pracy (K_K04)
- jest otwarty/a na poglądy innych (K_K01, K_K06)
- otwarcie wyraża własne zdanie z poszanowaniem godności innych studentów (K_K02, K_K03)
- dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań (K_K06)
- wykazuje się dyscypliną pracy w grupie (K_K05)
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie publicznego pokazu, podczas którego student/ka przedstawia aktorską interpretację wybranego utworu.
Na otrzymanie zaliczenia wpływa także cały proces pracy w trakcie semestru, zaangażowanie studenta w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu.
Student/ka ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności. W przypadku większej ilości nieobecności student/ka może nie otrzymać zaliczenia.
Literatura
1. U. Hagen, Szacunek dla aktorstwa" wyd. PWSFTViT 2015
2. M. Czechow, "O technice aktora", wyd. Arche 2000
3. B. Chrząstowska, „Poetyka stosowana”, wyd. WSIP, 2000 - wybrane fragmenty
4. A. Kulawik, Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej, Kraków 2005 - wybrane fragmenty
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: