Laboratorium cienia I WSL/ATL/LC1-Z
Naczelnym motywem będzie cień. Część zajęć będzie przeprowadzona w formie wykładów, których treść przybliży różnorodność technik i form cieniowych oraz nawiąże do innych pokrewnych dziedzin nauki i sztuki.
Struktura zajęć będzie miała charakter eksperymentalny:
- umożliwi kształtowanie wyobraźni,
- sprowokuje sytuacje twórcze,
- nakłoni uczestników do szukania kreatywnych rozwiązań w obrębię zaproponowanej technik,
- nauczy posługiwać się cieniem na wielu płaszczyznach.
Inspiracją do działań będą:
- teksty literackie,
- sztuki plastyczne,
- muzyka,
- dokonania tradycyjnego i współczesnego teatru.
Studenci:
- nabędą umiejętności praktyczne z zakresu możliwości ekspresji tradycyjnego i współczesnego teatru cieni,
- poznają zasady budowy i użycia form, lamp oraz ekranów cieniowych,
- w oparciu o zaproponowane tematy stworzą: story boardy,
- zaprojektują i wykonają formy oraz ekrany cieniowe,
- w efekcie powstaną zamknięte zdarzenia sceniczne.
W szczególnych warunkach mozliwe przeprowadzenie części programu w trybie online.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2021/22-L: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2020/21-L: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy ( W) student:
- rozumie specyfikę teatru cieni,
- zna zasady użycia form, lamp i ekranów cieniowych oraz potrafi ich umiejętnie użyć w tworzeniu zdarzeń scenicznych, (SALT_W03)
- posiada wiedzę z zakresu praktyki i teorii teatru cieni (SALT_W01
- zna metody i sposoby wykorzystnia klasycznych i współczesnych form teatru cieni, (SALT_W02)
- zna środki ekspresji z zakresu możliwości warsztatowych pokrewnych dyscyplin, (SATL
_W05)
- zna problematykę związaną z technologiami i rozwojem technologicznym w dziedzinie teatru cieni, (SALT_W05)
W zakresie umiejętności (U) student:
- zna zasady konstrukcji scenariusza, (story boardu) (SATL_U01)
- potrafi pracować z zaproponowanym: tekstem literackim, utworem muzycznym, obrazem etc. i umiejętnie go przetransponować na potrzeby wypowiedzi scenicznej, (SATL_U01)
- potrafi skonstruować formy, lampy, ekrany cieniowe, (SATL_U02)
- zna zasady animacji różnych rodzajów form i narzędzi cieniowych oraz potrafi je zastosować w pracy scenicznej, (SATL_U03)
- umie skonstruować wypowiedź artystyczną w technice teatru cieni, (SATL_U04)
- potrafi samodzielnie doskonalić warsztat z zakresu teatru cieni. (SATL_U04)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- potrafi nazwać i weryfikować popełniane błędy, (SALT_K01)
- łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystuje je w tworzeniu wypowiedzi scenicznych, (SALT_K01)
- rozumie pojęcie zespołowości i odpowiedzialności za proces tworzenia i prezentacji wypowiedzi artystycznej oraz potrafi tę wiedzę wykorzystać.(SALT_K02)
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji:
ZALICZENIE NA OCENĘ
Metoda weryfikacji:
- ocena uczestnictwa i przygotowania do zajęć,
- ocena wykonywanych na zajęciach zadań stawianych przez prowadzącego,
- ocena efektów pracy,
- zaliczenie poszczególnych etapów dydaktycznych z zakresu poznawania specyfiki teatru cieni,
- przygotowanie etiudy zaliczeniowej.
Literatura
1. Blumenthal Eileen, Pupperty a world history, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, New York 2005
2. Głowacka Zuzanna Głowacka, „Sztuka Karagöza”, Teatr Lalek 2-3/2003
3. Jurkowski Henryk, Materiał jako wehikuł treści rytuału, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011
4. Keller Max, Fascynujące światło. Oświetlenie w teatrze i na estradzie, LTT Sp. z.o.o., Warszawa 2013,
5. Łabędzka-Koecher Małgorzata, Dawny teatr turecki, Pamiętnik teatralny, R. XXI, z.181, Warszawa 1972
6. Mitzner Piotr, Teatr światła i cienia, Państwowy Instytut Wydawniczy 1987
7. Reuscha Rainer, Schattentheater cz 1 cz2 cz3, Iternationales Schatetentheater Zentrum Schwääbisch Gmünd, Germany 1997
8. Stoichita Victor I. Krótka historia cienia, 1997 przełożył Piotr Nowakowski Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS, Wydane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków 2001
9. Wasilewska Joanna, Sztuka Orientu. Studia nad sztuką Azji, Wydawnictwo: Wydawnictwo Adam Marszałek; Kraków 2008
10. Magdalena Kiszko - Dojlidko, Od tradycji do wspólczesności - teatr cieni i jego mozliwości ekspresji w oarciu o pracę nad rolą w spektaklu "Romans Perlimplina i Berlisy, Akademia Teatralna im. A Zelwerowicza w Warszawie Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, Białystok 2014, Dostępność Biblioteka ATB