Klasyczne techniki lalkowe WSL/ATL/KTL
Celem wykładów i ćwiczeń jest zdobycie przez studentów umiejętności:
- rozpoznania i wykorzystania środków wyrazu scenicznego klasycznych form lalkowych
- łączenia użycia motoryki klasycznych form lalkowych z interpretacją tekstu dramatycznego
- budowania elementarnych zadań/etiud aktorskich
- budowania postaci scenicznej z użyciem lalek tzw. ćwiczebnych, oraz charakterystycznych
- świadomego użycia scenicznego kukły, pacynki oraz jawajki we wspólnym repertuarze
W cyklu 2024/25-L:
Celem wykładów i ćwiczeń jest zdobycie przez studentów umiejętności: |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
SATL_W01 zna historię pacynki, jawajki, kukły, ich rolę w kulturze na przestrzeni wieków, symbolikę oraz badania naukowe poświęcone technikom klasycznym (P7S_WG NS, S)
SATL_W02 zna metody i sposoby wykorzystania pacynki, jawajki i kukły w planie lalkowym, oraz w planie lalkowym połączonym z grą aktorską w żywym planie w stopniu niezbędnym do realizacji dzieła artystycznego (P7S_ WG Sz)
SATL_W05 zna technologie związane z przestrzenią teatralną lalek klasycznych. Wie jak, w zgodzie z konwencją właściwą każdej z form, przenieść działania artystyczne w przestrzeń nieteatralną, wykorzystując rozwój technologiczny w dziedzinie teatru lalek (P7S_WG Sz)
W zakresie umiejętności (U) student:
SATL_U01 rozumie jakie wymogi powinien spełniać tekst sceniczny, jaką konstrukcję powinien mieć tekst scenariusza, dokonuje samodzielnej oceny i analizy tekstu w procesie budowy dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (P7S_UW Sz)
SATL_U02 potrafi świadomie posługiwać się techniką i technologią teatru lalek w realizacji prac artystycznych (P7S_UW Sz)
SATL_U03 w wyniku ćwiczeń posiadł warsztat, który umożliwia dalszy rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę (P7S_UW P7S_UU Sz)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
SATL_K01 potrafi pracować w grupie, w sposób twórczy, kreatywny, zgodny z etyką obowiązującą w środowisku teatralnym i artystycznym (P7S_KR Sz)
SATL_K02 własną pracę poddaje analizie i wyciąga wnioski w odniesieniu do zagadnień społecznych, naukowych i etycznych (P7S_KR P7S_KO Sz)
Kryteria oceniania
IV sem. - egzamin
Sposoby weryfikacji:
- kontrola kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych
- możliwość zaliczania kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych poprzez formę prezentacji śródsemestralnych
- prezentacja przygotowanych ćwiczeń/etiud warsztatowych w formie pokazów zaliczeniowych/egzaminacyjnych przed komisją egzaminacyjną
- ocenie podlega zarówno praca indywidualna jak i zbiorowa
- w wypadku nieobecności na zajęciach student jest zobowiązany do samodzielnego uzupełnienia zaległości
- student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności
- w przypadku nieobecności usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim oraz przewidzianych regulaminem studiów dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student musi być na co najmniej 50% zajęć,
Literatura
Literatura wykorzystywana na zajęciach:
1. H. Jurkowski „Aktor w roli demiurga”,
2. R. Czajka, J. Kilian, A. Rembowska „Elementarz teatru lalek”
Wykaz literatury uzupełniającej:
3. t. I, t. II, K. Stanisławski „Praca aktora nad sobą”
4. J. Garfein "Żyć i grać"
5. Z. Cynkutis „Aktor. Animator twórczych procesów”
6. U.Hagen” Szacunek dla aktorstwa”
7. R.Bolesławski „Aktorstwo 6 pierwszych lekcji”
8. M. Czechow "O technice aktora"
W cyklu 2024/25-L:
Literatura wykorzystywana na zajęciach: |
Uwagi
W cyklu 2024/25-L:
IV sem. - egzamin |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: