Interpretacja wiersza WSL/ATL/IW
Zajęcia z przedmiotu "Interpretacja wiersza" obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące wiersza klasycznego z kanonu polskiej literatury romantycznej (np. "Pan Tadeusz" A. Mickiewicza, "Beniowski" J.Słowacki). Zadaniem w tym semestrze jest poznanie formy regularnego jedenasto- i/lub trzynastozgłoskowca, w oparciu o tę formę wybudowanie interpretacji aktorskiej.
- wykład z zakresu poetyki
- specyfika wiersza sylabicznego, sylabotonicznego, toniczny
- średniówka- wykład i ćwiczenia
- ćwiczenia dotyczące wiersza klasycznego (pauzy -średniówkowe, klauzulowe, przerzutnie, funkcja intonacji, funkcja rymu).
- wybór fragmentów z polskiej literatury romantycznej
- analiza literacka, historyczna i kulturowa utworów
- tworzenie aktorskiej interpretacji wybranych fragmentów
- praca nad podtekstem, konfliktem, założonymi okolicznościami itp.
- ćwiczenia łączące ruch i mowę
- ćwiczebne zmiany założeń interpretacyjnych
- improwizacje aktorskie
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22-L: | W cyklu 2023/24-L: | W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2020/21-L: | W cyklu 2024/25-L: |
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy student:
- zna pojęcia dotyczące poetyki (K_W01, K_W05)
- zna zasady dotyczące mówienia wierszem (K_W05, K_W10)
Z zakresu umiejętności student:
- dokonuje samodzielnej analizy treściowej i formalnej utworu (K_U02)
- odnajduje i umiejętnie stosuje podtekst, konflikt i okoliczności założone (K_U02, K_U04)
- umiejętnie posługuje się frazą, średniówką, klauzulą, intonacją (K_U06, K_U07)
- umie nawiązać kontakt z partnerem i/lub widzem (K_U11)
- posługując się prawdą emocjonalną tworzy aktorską interpretacją utworu (K_06)
Z zakresu kompetencji Student:
- wykazuje kreatywność w pracy (K_K04)
- jest otwarty na poglądy innych (K_K01, K_K06)
- otwarcie wyraża własne zdanie z poszanowaniem godności innych studentów (K_K02, K_K03)
- wykazuje się dyscypliną pracy w grupie (K_K05)
Kryteria oceniania
Egzamin w formie publicznego pokazu, podczas którego student przedstawia aktorską interpretację wybranego wiersza.
Na ocenę końcową wpływa także cały proces pracy nad tekstem w trakcie semestru, zaangażowanie studenta w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu, samodzielność w pracy.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności.
Literatura
1. U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa"
2. M. Czechow "O technice aktora", wyd. Arche 2000
3. D. Michałowska „Mówić wierszem”, Kraków 1999
4. A. Kulawik "Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej", Kraków 2005
5. L. Pszczołowska " Dlaczego wierszem", Warszawa 2003
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: