Interpretacja prozy WSL/ATL/IP
Zajęcia z przedmiotu „Interpretacja prozy” obejmują pracę nad wybranymi utworami z polskiej i światowej prozy klasycznej.
Proza klasyczna może być dla studentów i studentek pierwszego roku kierunku aktorskiego większym wyzwaniem od prozy współczesnej. Starsze utwory charakteryzują się językiem dalekim od tego, którym posługujemy się na co dzień. O ile w czytaniu klasycznej literatury liczne archaizmy czy długa fraza nie powinny sprawiać kłopotu, o tyle w mowie, może być to problematyczne. Zadaniem studentki/studenta jest opanować styl i język na tyle by „nie przeszkadzał” prawdzie scenicznej i realizowaniu zadania aktorskiego.
Zajęcia z przedmiotu „Interpretacja prozy” obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące analizy tekstu pisanego prozą, interpretacji wybranego fragmentu, pobudzenia wyobraźni studenta a dalej, przełożenia efektów tej pracy na interpretację aktorską.
Podczas zajęć z przedmiotu „Interpretacja prozy” oczekiwana jest duża samodzielność studentów w pracy nad tekstem.
Kurs obejmuje tematy i zagadnienia takie jak:
1. Wykłady i ćwiczenia z zakresu poetyki
2. Wybór tekstów z pośród polskiej i światowej prozy klasycznej oraz analiza wybranych utworów. Samodzielne dokonywanie skrótów tekstu.
3. Budowanie własnych założeń interpretacyjnych utworu - kontynuacja pracy rozpoczętej podczas zajęć „Wstęp do interpretacji prozy”.
• Posługiwanie się prawdą sceniczną
• Samodzielne znajdowanie i nazywanie okoliczności założonych
• Skupienie na celu aktorskim. Świadomość, że emocje są wypadkową dążenia do osiągnięcia aktorskiego celu, a nie są celem same w sobie.
• Dalsza praca nad ewentualnymi złymi nawykami w mowie czy ruchu.
• Rodzaje narracji – wykład i ćwiczenia
• Opowiadanie historii – dramaturgia, budowanie napięcia, znaczenie pauzy i rytmu.
• Mówienie tekstu z różnych perspektyw – ćwiczenia
• Fraza w tekstach klasycznych.
• Kontynuacja pracy nad poprawną intonacją, akcentowaniem, impostacją i artykulacją.
4. Improwizacje aktorskie
• Dalsze ćwiczenia z zakresu uważności.
• Zmiany założeń interpretacyjnych.
• Improwizacje w grupie – budowanie wspólnej sytuacji i małych zdarzeń scenicznych.
5. Ćwiczenia ze świadomości ciała niezbędne do aktorskiej pracy z tekstem
• Kontynuacja ćwiczeń relaksacyjnych mających na celu zredukowanie napięć w ciele.
• Ćwiczenia polegające na łączeniu ruchu z mową. Świadome używanie gestu.
• Kostium – jak wpływa na mówienie tekstu? - ćwiczenia.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy Student/ka:
- posiada gruntowną znajomość omawianej na zajęciach literatury, pogłębia tę wiedzę dzięki indywidualnej pracy (K_W01, K_W03)
- rozróżnia rodzaje i gatunki literackie oraz zna ich charakterystykę (K_W01)
- zna kontekst historyczny i kulturowy omawianych na zajęciach utworów. (K_W01, K_W04)
- zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii dzieła literackiego (K_W01, K_W05)
- rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w pracy aktorskiej (K_W11)
Z zakresu umiejętności Student/ka:
- dokonuje samodzielnej analizy treściowej i formalnej utworu (K_U02)
- świadomie posługuje się narzędziami interpretacyjnymi, takimi jak intonacja, akcent, fraza, etc. (K_U06, K_U07)
- umie stworzyć aktorską autorską interpretację utworu, posługując się prawdą sceniczną (K_06)
- umie odejść od zapisanego tekstu, improwizujae z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcją artystyczną (K_U04)
- umie nawiązać kontakt z partnerem/partnerką i z widzem (K_U11)
Z zakresu kompetencji Student/ka:
- wykazuje kreatywność w pracy (K_K04)
- jest otwarty/a na poglądy innych (K_K01, K_K06)
- otwarcie wyraża własne zdanie z poszanowaniem godności innych studentów (K_K02, K_K03)
- dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań (K_K06)
- wykazuje się dyscypliną pracy w grupie (K_K05)
Kryteria oceniania
Egzamin w formie publicznego pokazu podczas którego student przedstawia aktorską interpretację wybranego utworu.
Na ocenę końcową wpływa także cały proces pracy nad tekstem w trakcie semestru, zaangażowanie studenta w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności. W przypadku większej ilości nieobecności student może nie otrzymać zaliczenia.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1.K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą" wyd. PWST 2010 - wybrane fragmenty
2.K. Stanisławski "Praca aktora nad rolą" wyd. PWST 2011 - wybrane fragmenty
3. S. Book, "Podręcznik dla aktorów", wyd. Wojciech Marzec 2007 - wybrane fragmenty
4.B. Chrząstowska, „Poetyka stosowana”, wyd. WSIP, 2000 - wybrane fragmenty
5. A. Kulawik, Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej, Kraków 2005 - wybrane fragmenty
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: