Historia teatru lalek II WSL/ATL/HTL2
I. Współczesny teatr lalek w Polsce i na świecie:
- wprowadzenie
- współczesne życie teatralne (teatry, festiwale, centra, domy produkcyjne, czasopisma, szkoły)
- terminologia wczoraj (techniki tradycyjne) i dziś (lalka nova, animant, digittry)
- modele teatru lalek (instytucje, grupy, teatry niezależne, soliści)
- artyści lalkarze, reżyserzy, aktorzy, scenografowie
- twórcy polscy ostatnich dekad (Tomaszuk, Rau, Wierzbicki, Walny, Bartnikowski/Bikowski, Chomczyk/Sowa, Sakowicz)
- mistrzowie lalkarstwa (Tranter, Okamoto, Soehnle, Schoenbein, Paiva, Aspeli, Montecchi)
- najmłodsze pokolenie
II. Historia europejskiego lalkarstwa:
1. Źródła i pochodzenie teatru lalek
2. Lalkowy teatr antyczny
3. Teatr mechaniczny automaty – animatroniksy (od Herona, Jacquet-Drozów, teatrum mundi do animatroniksów i lalkarstwa cyfrowego)
4. Maska - mim – misterium
5. Komedia dell’arte
6. Angielscy komedianci
7. Opera marionetkowa
8. Komedia uliczna
9. Lalkarstwo wędrowne
10. Schyłek tradycyjnego lalkarstwa
11. Nowe trendy i Wielka Reforma
12. Rewia lalkowa XIX/XX
13. Papa Schmid i w stronę dzieci
14. Modernizm i lalki
15. Teatr artystyczny I poł. XX wieku (Brann, Teschner, Skupa, Puhonny… )
III. Historia teatru lalek w Polsce (XV-XXI)
1. Wprowadzenie do dziejów polskiego teatru lalek (okresy, przełomy, epoki, formy teatru)
2. Łątka w rękach komediantów
3. Polacy w Europie, Norblin i awans lalkarstwa
4. Teatr mechaniczny
5-6. Szopka
8. Szopka satyryczna
9. Lalki w Polsce w I połowie XX wieku
10. Wojna i lalki
11. Jarema, Ryl, Kilian-Stanisławska i Obrazcow
12. Wilkowski – Kilian
13. Dorman – Serafinowicz – Dziedziul: nowy teatr dla dzieci/dorosłych
14. Wrocław – Białystok
15. Lalkarze II połowy XX wieku
W cyklu 2023/24-Z:
III. Historia teatru lalek w Polsce (XV-XXI) |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
SATL_W01 w pogłębionym stopniu zna teorie naukowe właściwe dla aktorstwa teatru lalek oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologie badań P7S_WG NS, Sz
SATL_W02 zna metody i sposoby wykorzystania klasycznych i współczesnych form teatru lalek oraz wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej żywego planu w stopniu niezbędnym do realizacji dzieła artystycznego P7S_ WG Sz
SATL_W05 zna problematykę związaną z technologiami stosowanymi w teatrze (w ujęciu całościowym) oraz rozwojem technologicznym w dziedzinie teatru lalek P7S_WG Sz
K_W02 w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie naukowe właściwe dla aktorstwa oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań P7S_WG, NS, Sz
K_W04 posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji P7S_WK H
K_W07 zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe sztuk teatralnych i filmowych w różnych okresach historycznych oraz zna fachową literaturę w tej dziedzinie P7S_WG H
K_W08 posiada wiedzę na temat stylów i metod gry aktorskiej, technik tanecznych, konwencji teatralnych; orientuje się w aktualnych trendach i dokonaniach wybitnych twórców teatru i filmu P7S_WG Sz
W zakresie umiejętności:
K_U09 tworzy rozbudowane pisemne i ustne wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych i filmowych w oparciu o wiedzę teoretyczną zdobytą w procesie kształcenia, także w języku obcym P7S_ UK H
SATL_U05 tworzy rozbudowane pisemne i ustne wypowiedzi z zakresu aktorstwa teatru lalek w oparciu o wiedzę teoretyczną zdobytą w procesie kształcenia, także w języku obcym P7S_ UK H
W zakresie kompetencji społecznych:
K_K02 rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych P7S_UU P7S_KR Sz
K_K03 łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się innych osób P7S_UU P7S_KR Sz
K_K10 analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie P7S_KO P7S_KR H
SATL_K02 podejmuje refleksję na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą. P7S_KR P7S_KO Sz
Kryteria oceniania
Sem 1 - zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i aktywności ;
Sem. 2 - zaliczenie na ocenę - na podstawie obecności i aktywności oraz rozmowy indywidualnej lub pracy pisemnej na zadany temat;
Sem. 3 - egzamin na podstawie rozmowy indywidualnej lub pracy pisemnej.
Ocena egzaminacyjna jest średnią z sumy ocen po każdym semestrze.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Jurkowski H., Dzieje teatru lalek. T. 1 – Od antyku do „belle epoque”, T. 2 – Od modernizmu do współczesności, Teatr im. Andersena, Lublin 2014;
2. Jurkowski H., Metamorfozy teatru lalek w XX wieku, Errata, Warszawa 2002;
3. Jurkowski H., Moje pokolenie. Twórcy polskiego teatru lalek II połowy XX wieku, POLUNIMA, Łódź 2006;
4. Waszkiel M., Dzieje teatru lalek w Polsce, 1944-2000, AT, Warszawa 2012;
5. Waszkiel M., Teatr lalek w dawnej Polsce, AT, Warszawa 2018;
6. Wiśniewska M., Archipelag indywidualności. Solowe teatry performerów współdziałających z materią, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2022.
Literatura uzupełniająca:
7. IMPULSY. MAPOWANIE NOWEGO TEATRU LALEK / IMPULSES. MAPPING THE NEW PUPPET THEATRE, pod red. /edited by M.Kocur, Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu, Wydział Lalkarski, Wrocław 2022;
- Encyclopedie mondiale des Arts de la Marionnette, UNIMA, L’Entretemps, Montpelier 2009 (wersja internetowa angielska, francuska, hiszpańska: https://wepa.unima.org)
- czasopismo „Teatr Lalek”
- Internet, wortale teatralne
- liczne wydawnictwa poszczególnych teatrów lalek
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: