Historia sztuki WSL/ATL/HS-Z
Semestr I, II
Sztuka kręgu kultury europejskiej: 1000 p.n.e. – poł. XX w. – malarstwo, rzeźba, architektura, inne media artystyczne
Podstawowe informacje historyczne, jak też podstawowy zestaw pojęć i terminów, będą jednak stanowić tylko ogólną ramę pozwalającą na zrozumienie istoty określonych kierunków i tendencji artystycznych, ich genezy. Szczególny nacisk zostanie położony na kwestie funkcji sztuki dawnej. W trakcie zajęć stale pojawiać się będą pytania o to, komu taka a nie inna sztuka była potrzebna, do czego była wykorzystywana, jakie środki wyrazu stosowano, aby wpłynąć na odbiorcę. Istotnym zagadnieniem będzie również kwestia recepcji sztuki, a także prestiż, który się z nią przez stulecia wiązał.
Jeśli zajdzie taka potrzeba - istnieje możliwość prowadzenia przedmiotu on-line.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
posiada gruntowną znajomość kanonu sztuki polskiej i światowej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania (K_W01)
w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie naukowe właściwe dla historii sztuki oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań (K_W02)
posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu dziejów sztuki oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji (K_W04)
zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe sztuk plastycznych w różnych okresach historycznych oraz zna fachową literaturę w tej dziedzinie (K_W07)
W zakresie umiejętności (U) student:
rozumie istotę konstrukcji dzieła sztuki, samodzielnie ocenia dzieła sztuki i możliwości jego wykorzystania w procesie budowy dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (SATL_U01)
tworzy rozbudowane pisemne i ustne wypowiedzi z zakresu refleksji nad sztukami plastycznymi w oparciu o wiedzę teoretyczną zdobytą w procesie kształcenia, także w języku obcym (SATL_U05)
W zakresie kompetencji społecznych student:
analizuje dzieła sztuki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych (K_U02)
rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych (K_K02)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
analizuje dzieła sztuki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych (K_U02)
rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych (K_K02)
Kryteria oceniania
Na podstawie obecności i aktywności na zajęciach (ocena umiejętności krytycznej analizy omawianego materiału, aktywność w dyskusji).
Literatura
1. John Berger, O patrzeniu, Warszawa 1999
2. Ernst Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997 [i inne, późniejsze wydania]
3. Hugh Honour, John Fleming, Historia sztuki świata, Warszawa 2002
Literatura uzupełniająca:
1. Sztuka świata, T. 1-13, Warszawa 1989-2000