Gra aktora w masce WSL/ATL/GAwM-L
Zagadnienia poruszane podczas zajęć:
- budowanie roli za pomocą ruchu, gestu oraz świadomej pracy ciała
- budowanie postaci i jej charakterystyczności z wykorzystaniem różnych rodzajów masek
- ćwiczenia rozwijające plastyczność w ciele
- ćwiczenia improwizacyjne rozwijające, koncentrację, wyobraźnię i estetyka ruchu
- kreowanie iluzji rzeczywistości za pomocą ciała i gestu
- wykorzystanie przestrzeni jako punktu odniesienia dla pracy aktora
- budowanie metafor scenicznych oraz zasada użycia maski na scenie
Zajęcia z maski mogą być prowadzone systemem on-line z użyciem odpowiednich narzędzi multimedialnych
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy (W) student:
A_W10 - zna możliwości różnych technik lalkowych, teatru przedmiotów, teatru maski i innych niekonwencjonalnych środków wyrazu artystycznego oraz teatru ożywionej formy;
W zakresie umiejętności (U) student:
A_U3 posiada umiejętność świadomego posługiwania się techniką i
technologią teatru lalek w trakcie realizacji prac artystycznych;
A_U6 jest przygotowany do współdziałania i współpracy z innymi osobami
w ramach prac zespołowych;
A_U9 opanował efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych,
które umożliwiają ich ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę;
A_U13 zdobył umiejętności tworzenia w sposób umożliwiający odejście od
zapisanego tekstu/scenariusza;
A_K2 jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzystania:
- wyobraźni,
- intuicji,
- emocjonalności,
- zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie
rozwiązywania problemów,
- zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i
zmieniających się okoliczności,
- umiejętności kontrolowania swoich zachowań i sprostania warunkom
związanym z publicznymi prezentacjami.
Kryteria oceniania
V sem. - zaliczenie z oceną
Przygotowanie do zajęć - 40%
Zaangażowanie, skupienie i kreatywność na zajęciach 40%
Umiejętność wykonania ćwiczeń - 20%
Pokaz zaliczeniowy - w formie krótkiego pokazu wewnętrznego (publicznego).
Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności nieusprawiedliwionych student nie zostanie dopuszczony do egzaminu.
VI sem. - egzamin
Egzamin w formie etiudy lub krótkiego przedstawienia teatralnego, w którym każdy student prezentuję się w scenach solowych oraz zbiorowych. Ocenie podlega obecność na zajęciach (40%), efekty artystyczne i techniczne (30%) oraz zaangażowanie i koncentracja na zajęciach (30%)
Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie otrzyma zaliczenia.
Zajęcia mogą być prowadzone systemem on-line w razie konieczności związanych z kwarantanną. Zajęcia w takiej formie odbywają się indywidualnie. W przypadku zaliczania studenci przygotowują solowe etiudy z wykorzystaniem maski scenicznej.
Literatura
1. Decroux Etienne, O sztuce mimu, PIW, Warszawa 1967.
2. Lecoq Jacques, Ciało poetyckie, Wrocław 2011.
3. Barba Eugenio, Savarese Nicola, Sekretna sztuka aktora, Wrocław 2005.
4. Jerzy Grotowski Ku teatrowi ubogiemu. Opracował Eugenio Barba, przedmowa Peter Brook, przekład z języka angielskiego Grzegorz Ziółkowski, redakcja wydania polskiego Leszek Kolankiewicz, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2007
5. Dorota Kędzior, Technika Alexandra; Jacek Santorowski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 1993
6. Henryk Jurkowski, Aktor w roli demiurga, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Warszawa 2006,
7. Włodzimierz Szturc, Rytualne źródła teatru - Obrzęd - Maska - Święto, PWST Kraków 2013
8. Stanley Keleman, Anatomia emocjonalna
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: