Elementarne zadania aktorskie WSL/ATL/EZA
Celem edukacji przedmiotu jest wspomaganie studentów w rozwoju ich osobowości i wrażliwości scenicznej, a także wyposażenie ich w świadome posługiwanie się elementarnym warsztatem aktorskim. Wykorzystując różne metody improwizacyjne oraz ćwiczenia oparte na zróżnicowanych zasadach zaczerpniętych z metod m.in. Stephena Booka, Keitha Johnstonea czy Michaiła Czechowa uczestnicy zajęć będą podejmować fizyczne i umysłowe działania, których rezultatem ma być spontaniczność działania twórczego, otwartość w podejmowaniu ryzyka scenicznego oraz świadome aktorstwo. To pierwsze kroki, dlatego na początku zajęcia skupią się na pracy ze swoją fizycznością i wrażliwością oraz kontakcie z partnerem i grupą. Trening aktorski obejmuje rozgrzewkę ruchową, podczas której uczniowie zapoznawani są z higieną ciała oraz ćwiczeniami według wyżej wymienionych metod. Korzystając z doświadczeń własnych lub wyobrażonych, studenci będę pracować nad: świadomością ciała, uruchamianiem i pobudzaniem wyobraźni oraz dostępem do emocji. Przez doświadczanie konkretnych zadań będą zdobywać praktyczną wiedzę z zakresu: umiejętności budowania procesu psychologicznego, atmosfery, konfliktu, napięcia scenicznego, a także pracy z tekstem w oparciu o monolog wewnętrzny.
Pierwszy semestr to praca bez słów, nauka podstawowych sytuacji i odruchów zaczerpniętych z własnego doświadczenia. Drugi semestr to rozwinięcie pracy z wykorzystaniem tekstu. Studenci będą uczyć się nazywania i stawiania konkretnego zadania aktorskiego, czyli definiowania, „co” a nie „jak” robić na scenie, a także rozwijać umiejętność dążenia i osiągania celu w zadaniu aktorskim.
W cyklu 2023/24-L:
Celem edukacji przedmiotu jest wspomaganie studentów w rozwoju ich osobowości i wrażliwości scenicznej, a także wyposażenie ich w świadome posługiwanie się elementarnym warsztatem aktorskim. Wykorzystując różne metody improwizacyjne oraz ćwiczenia oparte na zróżnicowanych zasadach zaczerpniętych z metod m.in. Stephena Booka, Keitha Johnstonea czy Michaiła Czechowa uczestnicy zajęć będą podejmować fizyczne i umysłowe działania, których rezultatem ma być spontaniczność działania twórczego, otwartość w podejmowaniu ryzyka scenicznego oraz świadome aktorstwo. To pierwsze kroki, dlatego na początku studenci skupią się na pracy ze swoją fizycznością i wrażliwością oraz na kontakcie z partnerem i grupą. Trening aktorski obejmuje rozgrzewkę ruchową, podczas której uczniowie zapoznawani są z higieną ciała oraz ćwiczeniami według wyżej wymienionych metod. Korzystając z doświadczeń własnych lub wyobrażonych, studenci będę pracować nad:uruchamianiem i pobudzaniem wyobraźni, świadomością ciała oraz dostępem do emocjI. Przez doświadczanie konkretnych ćwiczeń będą zdobywać praktyczną wiedzę z zakresu: umiejętności budowania procesu psychologicznego, atmosfery, konfliktu, a także pracy z tekstem w oparciu o monolog wewnętrzny. Pierwszy semestr to praca bez słów, nauka podstawowych sytuacji i odruchów zaczerpniętych z własnego doświadczenia. Drugi semestr to rozwinięcie pracy z wykorzystaniem tekstu. Studenci będą uczyć się nazywania i stawiania konkretnego zadania aktorskiego, czyli definiowania, „co” a nie „jak” robić na scenie, a także rozwijać umiejętność dążenia i osiągania celu w zadaniu aktorskim. |
W cyklu 2024/25-L:
Celem edukacji przedmiotu jest wspomaganie studentów w rozwoju ich osobowości i wrażliwości scenicznej, a także wyposażenie ich w świadome posługiwanie się elementarnym warsztatem aktorskim. Wykorzystując różne metody improwizacyjne oraz ćwiczenia oparte na zróżnicowanych zasadach zaczerpniętych z metod m.in. Stephena Booka, Keitha Johnstonea czy Michaiła Czechowa uczestnicy zajęć będą podejmować fizyczne i umysłowe działania, których rezultatem ma być spontaniczność działania twórczego, otwartość w podejmowaniu ryzyka scenicznego oraz świadome aktorstwo. To pierwsze kroki, dlatego na początku studenci skupią się na pracy ze swoją fizycznością i wrażliwością oraz na kontakcie z partnerem i grupą. Trening aktorski obejmuje rozgrzewkę ruchową, podczas której uczniowie zapoznawani są z higieną ciała oraz ćwiczeniami według wyżej wymienionych metod. Korzystając z doświadczeń własnych lub wyobrażonych, studenci będę pracować nad:uruchamianiem i pobudzaniem wyobraźni, świadomością ciała oraz dostępem do emocjI. Przez doświadczanie konkretnych ćwiczeń będą zdobywać praktyczną wiedzę z zakresu: umiejętności budowania procesu psychologicznego, atmosfery, konfliktu, a także pracy z tekstem w oparciu o monolog wewnętrzny. Pierwszy semestr to praca bez słów, nauka podstawowych sytuacji i odruchów zaczerpniętych z własnego doświadczenia. Drugi semestr to rozwinięcie pracy z wykorzystaniem tekstu. Studenci będą uczyć się nazywania i stawiania konkretnego zadania aktorskiego, czyli definiowania, „co” a nie „jak” robić na scenie, a także rozwijać umiejętność dążenia i osiągania celu w zadaniu aktorskim. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie naukowe właściwe dla aktorstwa oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
K_W05 W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy aktora jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania
K_W06 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych;
K_W11 rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie
K_U04 posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną
K_U06 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
K_U07 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu
K_K01 wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
K_K05 świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej
K_K06 dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań
K_K08 funkcjonuje jako artysta z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym i filmowym oraz przy realizacji innych działań artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje zawodowe
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie pracy studenta na zajęciach oraz umiejętności odnalezienia się w otwartym pokazie improwizacyjnym w ramach egzaminu
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Viola Spolin "Improvisation for the theatre"
Peter Brook "Naga przestrzeń"
Stephen Book "Podręcznk dla aktorów"
Uta Hagan "Szacunek dla aktorstwa"
Konstanty Stanisławski "Praca aktora nad rolą"
W cyklu 2023/24-L:
Stephen Book "Podręcznk dla aktorów" |
W cyklu 2024/25-L:
Stephen Book "Podręcznk dla aktorów" |
Uwagi
W cyklu 2023/24-L:
Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności, przygotowania do zajęć i obecności (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności). Spóźnienie powyżej 5 minut traktowane jest jako nieobecność. Materiał wskazany przez wykładowcę jest omawiany i zatwierdzany wspólnie ze studentami. Poza wskazaniem prowadzącego (np. dotyczącym lektury tekstu z nośnika elektronicznego) używanie telefonów jest zabronione. Telefony powinny mieć wyłączony dźwięk. Egzamin odbywa się w formie publicznego pokazu wobec komisji i studentów. W wyjątkowych wypadkach widownia może być ograniczona na wniosek wykładowcy. Wszelkie zmiany powyższych zasad możliwe są na podstawie pisemnego kontraktu między wykładowcą a studentami. |
W cyklu 2024/25-L:
|
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: