Emisja głosu I WSL/ATL/EG1-L
W ramach zajęć (możliwych również w systemie on -line) ćwiczone są :
1. Posługiwanie się podstawową nomenklaturą muzyczną.
2. Umiejętność połączenia rejestrów (piersiowego z głowowym).
3. Umiejętność przechodzenia od mowy do śpiewu.
4. Umiejętność połączenia elementów dzieła muzycznego ze sferą zadania aktorskiego.
5. Umiejętność samodzielnej analizy warstwy literackiej piosenki oraz jej interpretacja, bazująca na dotychczas zdobytej przez studentów wiedzy.
6. Dobór właściwych środków artystycznych niezbędnych dla czytelnego i twórczego oddania tych treści na scenie (m.in. głos, ruch, akompaniament, rekwizyt, kostium, światło).
7. Współistnienie w ramach zadań zbiorowych na scenie. Współpraca między aktorami/studentami w ramach zadań indywidualnych i zbiorowych.
Wszystkie wymienione powyżej elementy wzajemnie się przenikają i mają zastosowanie w całym procesie kształcenia aktora w ramach prowadzonego przedmiotu.
Semestr I
ćwiczenia wokalne
pokaz przygotowanego materiału przy akomp. fortepianu
Semestr II
- indywidualne i zbiorowe ćwiczenia emisyjne
- realizacja wybranych piosenek
- praca nad tekstem literackim i muzycznym, opanowanie występujących problemów wokalnych, połączenie występujących elementów wykonawstwa artystycznego
- propozycja interpretacji aktorskiej
W cyklu 2023/24-L:
W ramach zajęć (możliwych również w systemie on-line) ćwiczone są: 1. Elementarne pojęcia muzyczne - fachowa nomenklatura pozwalająca na w miarę możliwości swobodną komunikację w obszarze muzyki |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- poprzez pracę indywidualną osiąga poszerza znajomość repertuaru związanego ze studiowanym kierunkiem; K_W03
- zna podstawową nomenklaturę muzyczną, elementy oraz budowę formalną dzieła muzycznego i rozumie relacje zachodzące między nimi;
SAW_W03
- jest w stanie definiować elementarne zjawiska dotyczące techniki wokalnej oraz wykonawstwa artystycznego; SAW_W02
W zakresie umiejętności (U) student:
- potrafi współdziałać z innymi osobami w zakresie wykonywanych ćwiczeń; K_U05
- potrafi posługiwać się głosem w ramach ćwiczeń warsztatowych i samodzielnie je doskonalić; K_U07, SAW_U02
- umie korzystać z wypracowanych elementarnych umiejętności warsztatowych dla realizacji własnej koncepcji artystycznej; K_U06, SAW_U02
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- jest w stanie korzystać z własnej intuicji, wyobraźni i odczuć oraz umie kontrolować swoje reakcje na potrzeby prezentacji publicznej; K_K05, K_K06
- jest w stanie dokonać konstruktywnej, werbalnej krytyki dokonań swoich oraz innych osób; K_K01
Kryteria oceniania
Semestr I – zaliczenie
Semestr II – zaliczenie z oceną
Sposoby weryfikacji:
- ocena aktywności w trakcie zajęć,
- ocena ćwiczeń wykonywanych na zajęciach oraz w domu ,
- ocena efektów pracy podczas prezentacji indywidualnej;
- egzamin praktyczny;
Literatura
1. Giusseppe Concone – 50 ćwiczeń op.9 (PWM; 1964)
2. Izabela Jeżowska, Sławomir Chomiak - KINEMISSION - koncepcja treningowa wspomagajaca wyzwalanie głosu (AST w Krakowie, Filia we Wrocławiu, Wrocław 2019)
3. S. Grochmal – Ćwiczenia relaksowo-koncentrujące.
4. Kristin Linklater - "Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową"
(PWST w Krakowie, 2012)
5. Aneta Łastik - „Poznaj swój głos „ (Studio EMKA, 2006)
6. Wojciech Tochman „Jakbyś kamień jadła”
W cyklu 2023/24-L:
1. Giusseppe Concone – 50 ćwiczeń op.9 (PWM; 1964) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: