Działania performatywne WSL/ATL/DP-L
Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium, wykładu oraz ćwiczeń praktycznych.
W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie.
Kolejnym etapem zajęć jest wykład wprowadzający, podczas którego studenci zostają zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyki współczesnych działań performatywnych.
W późniejszych etapach w ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia i dobierają konkretny autorski temat, który na dany moment mają potrzebę zrealizować w formie performansu. Pod koniec semestru każdy student realizuje autorski konspekt działania performatywnego.
W drugim semestrze oprócz konwersatorium dochodzi forma ćwiczeń praktycznych, które mogą (ale nie muszą) zwieńczyć się pokazem pod koniec semestru letniego.
W cyklu 2022/23-L:
Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium, wykładu oraz ćwiczeń praktycznych. W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Kolejnym etapem zajęć jest wykład wprowadzający, podczas którego studenci zostają zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyki współczesnych działań performatywnych. W tym semestrze gościnnie poprowadzi ów cykl wykładów dr Kamil Kopania, który w II semestrze weźmie również udział w konwersatorium podsumowującym pracę nad autorskimi konspektami studentów. W późniejszych etapach w ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia i dobierają konkretny autorski temat, który na dany moment mają potrzebę zrealizować w formie performansu. Pod koniec semestru każdy student realizuje autorski konspekt działania performatywnego. Na każdym etapie procesu pracy w ramach przedmiotu w I i II semestrze student ma możliwość zaczerpnięcia konsultacji reżysersko-scenograficznych z mgr. Marią Jolantą Żynel, która ma za sobą realizację działań performatywnych w Galerii Arsenał. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2024/25-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
- student potrafi zdefiniować dynamiczne pojęcie performansu i sztuk performatywnych (K_K02, K_K06, SATL_K02);
- student zna historię powstania sztuki performansu, proces przemian działań performatywnych na przestrzeni lat oraz potrafi podać przykłady współczesnych artystów-performerów (K_W04, K_W09, K_K10, SATL_W04);
- student ma doświadczenie w tworzeniu autorskiego konspektu działań performatywnych. (K_W06, K_U01, SATL_W03, SATL_U04).
Kryteria oceniania
Formą zaliczenia I semestru jest :
- zrealizowanie autorskiego konspektu działania performatywnego oraz jego obrona.
Formą zaliczenia II semestru jest:
- odbycie rozmowy z prowadzącą w celu podsumowania wiedzy studenta o historii działań performatywnych oraz w ramach zweryfikowania podejścia studenta do sztuki performansu i jego pojmowania;
- (opcjonalnie) zrealizowanie działania performatywnego.
Praktyki zawodowe
Możliwość zrealizowania praktyk w ramach współpracy z białostocką Galerią Arsenał (m.in. podczas performensów towarzyszącym wystawom) lub wzięcie udziału w działaniu performatywnym poprzez samodzielnego nawiązania współpracy przez studenta z dowolną instytucją w Białymstoku, w całej Polsce lub za granicą.
Literatura
- Richard Schechner, "Performatyka. Wstęp"
W cyklu 2022/23-L:
- Richard Schechner, "Performatyka. Wstęp" |
Uwagi
W cyklu 2022/23-L:
- Student ma prawo odmówić udziału (z przyczyn osobistych) w ćwiczeniach performatywnych proponowanych przez prowadzącą; - Autorskie działanie performatywne studenta może, ale nie musi być zrealizowane w przestrzeni budynku Akademii Teatralnej w Białymstoku przy ul. Sienkiewicza 14; - Działanie performatywne studenta nie musi być zapowiedziane i ogłoszone przez BOTS; - W autorskim działaniu performatywnym studenta mogą brać udział studenci IV roku, inni wykładowcy (w tym prowadzący przedmiot), inni pracownicy szkoły oraz osoby zaproszone z innych placówek (za zgodą władz i prowadzącej przedmiot); - W przypadku potrzeby zaangażowania do autorskiego działania performatywnego studentów z roku I, II i III wymagana jest zgodza władz uczelni oraz opiekuna danego roku. |