Arteterapia dla zagrożonych wykluczeniem społecznym/ww WSL/ATL/AZWSww-Z
• Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o arteterapii, a w szczególności arteterapii przez teatr dla osób i społeczności zagrożonych wykluczeniem.
• Wskazanie na możliwości wykorzystania technik teatralnych w pracy arteterapeutycznej.
• Przekazanie informacji na temat istniejących instytucji, a także indywidualnych twórców zajmujących się zagadnieniem.
• Ćwiczenie praktycznych umiejętności pracy warsztatowej w obrębie grupy studentów.
W cyklu 2018/19-Z:
Z problematyką przedmiotu studenci zapoznają się zarówno na płaszczyźnie teoretycznej, jak i w praktyce. W części teoretycznej zostaną omówione metody pracy oraz sposoby motywacji społeczności zagrożonych wykluczeniem. Zaprezentowane zostaną metody terapii poprzez sztukę oraz korzyści płynące z ich praktycznego zastosowania. W ramach "dobrych praktyk" adepci sztuki poznają prace i lokalizację działających na świecie organizacji oraz indywidualnych artystów zajmujących się problemem. Studenci zapoznają się z przedmiotowymi publikacjami oraz filmami. W ramach zajęć odbędzie się także spotkanie z lokalnie działającą organizacją lub indywidualnym twórcą działającym w rzeczonej dziedzinie. |
W cyklu 2018/19-L:
W ramach zajęć zostanie zaproszona do współpracy grupa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, składająca się z niepełnosprawnych intelektualnie, z którą studenci będą mieli okazję zastosować w praktyce poznane metody pracy. |
W cyklu 2020/21-Z:
• Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o arteterapii, a w szczególności arteterapii przez teatr dla osób i społeczności zagrożonych wykluczeniem. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- posiada podstawową znajomość trendów stosowanych w arteterapii w Polsce i na świecie; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania (SAD_W01)
- zna i rozumie metody pracy właściwe dla aktora arteterapeuty oraz kierunki ich rozwoju (SAD_W02)
- ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktora arteterapeuty niezbędną do realizacji własnych projektów artystycznych (SAD_W03)
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie naukowe właściwe dla arteterapii oraz kierunki ich rozwoju (K_W04)
W zakresie umiejętności (U) student:
- analizuje dowolną sytuację społeczną związaną z wykluczeniem pod kątem możliwości przystosowania metod pracy do zaistniałej sytuacji (SAD_U01)
- doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu arteterapii w celu podniesienia skuteczności wykonywanych działań (SAD_U03)
- dostosowuje techniki pracy do różnorodnych grup społecznych zagrożonych wykluczeniem społecznym (K_U03)
- działa na rzecz grupy zagrożonej społecznym wykluczeniem, także pełniąc w niej wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie
wypracowania wspólnego kierunku pracy; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami (K_U05)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- działa z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku osób dotkniętych zagrożeniem wykluczenia społecznego wykorzystując nabyte kompetencje (SAD_K01)
- świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni (K_K05)
- analizuje i wyciąga wnioski z przeprowadzanych działań artetrapeutycznych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie (K_K10)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywności w zajęciach oraz samodzielnie przeprowadzonych zajęć symulowanych w obrębie grupy.
Możliwe zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach przeprowadzanych metodą online.
Literatura
1. red. Ewelina Godlewska-Byliniak i Justyna Lipko-Konieczna -
Odzyskiwanie Obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie
2. Augusto Boal - Gry dla aktorów i nieaktorów.
3. Patrycja Bartoszak - Teatroterapia. Teatr jako metoda terapeutyczna.
4. red. Irena Jajte-Lewkowicz, Joanna Michałowska i Agnieszka Piasecka -
Spektakl jako wydarzenie i doświadczenie.
W cyklu 2018/19-Z:
1. Wita Szulc - Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki. |
W cyklu 2018/19-L:
1. Wita Szulc - Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki. |
W cyklu 2020/21-Z:
1. Wita Szulc - Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki. |