Współczesne życie teatralne 3 WOT/M/WspZTr3-Z
Zajęcia odbywają się w formie dyskusji na temat prezentowanych zjawisk i przykładów z nowego teatru.
Tematy poruszane w trakcie zajęć (wszystkie omawiane są w trakcie dyskusji poświęconych bieżącej produkcji teatralnej; dobór konkretnych tematów zależy od poziomu wiedzy i zainteresowań grupy):
1. Nowy teatr dokumentalny (Rimini Protokoll, Gob Squad, Ziemilski)
2. Historia teatru postdramatycznego (Brecht, Muller, Castorf, Marthaler, Pollesch)
3. Tradycja teatru narracji wizualnej (Wilson, Akademia Ruchu, Castellucci)
4. Związki teatru i tańca współczesnego (Bausch, De Keersmaeker, Alain Platel, DV8)
5. Nietaniec i nieteatr (Jerome Bel, Forced Entertainment)
6. Związki teatru popularnego i awangardy (stand up comedy, Spalding Gray, nowy musical, nowy kabaret)
7. Tradycja kontrkultury teatralnej, jej współczesna żywotność (Grotowski, Schechner)
8. Teatr monologowy, teatr chóralny (Einar Schleef, Chór Kobiet)
9. Związek teatru ze współczesną humanistyką, zwłaszcza z rozpoznaniami z kręgu filozofii poststrukturalnej (The Wooster Group)
10. Związek teatru z tradycją sztuki performans oraz sztukami wizualnymi
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu
K_W05 - ma podstawową wiedzę o teatrze współczesnym, jego najważniejszych twórcach, zjawiskach i tendencjach
K_W09 - zna podstawowy repertuar teatralny polski i światowy
Umiejętności
student po zakończeniu kursu
K_U05 - potrafi przeprowadzić analizę formalną i artystyczną oraz interpretację dzieła teatralnego, z wykorzystaniem pojęć i metod podstawowych
Kompetencje społeczne
student po zakończeniu kursu
K_K03 - rozumie społeczne znaczenie teatru i szeroko pojmowanej kultury oraz potrzebę działań animatorskich
Kryteria oceniania
Pierwszy semestr każdego roku zaliczany jest na podstawie obecności i aktywnego udziału w zajęciach. Drugi semestr każdego roku kończy się zaliczeniem z oceną na podstawie indywidualnej rozmowy z każdym studentem. Student w ramach zaliczenia zobowiązany jest przygotować ok. 10-minutową wypowiedź o wybranym przedstawieniu z bieżącego repertuaru (wybór przedstawienia poprzedza konsultacja z wykładowcą). W ramach wypowiedzi student powinien zaprezentować swoją umiejętność interpretacji podstawowych sensów spektaklu oraz zdolność do osadzenia go w szerszym kontekście teatralnym i kulturowym.
Literatura
Podstawowa:
Hans Thies Lehmann „Teatr postdramatyczny”
Przewodniki teatralne publikowane w poszczególnych numerach Didaskaliów
Uzupełniająca:
Wszystkie publikacje z Linii teatralnej wydawnictwa Ha!art http://www.ha.art.pl/wydawnictwo/linie-wydawnicze/linia-teatralna