Pedagogika teatru 1 WOT/M/WarPr1-L
Zakres poszczególnych tematów:
1. Wstęp – czym jest pedagogika w teatrze oraz komu ona jest potrzebna.
2. Teatr bez barier – likwidowanie barier w dostępnie do kultury osób niepełnosprawnych ruchowo, sensorycznie oraz intelektualnie oraz łamanie stereotypów dotyczących tych grup społecznych.
3. Sztuka włączająca, projektowanie uniwersalne a pedagogika teatru.
4. Sztuka audiodeskrypcji - jak zadbać o widza z niepełnosprawnością wzroku.
5. Dzieci jako odbiorcy działań pedagogiczno-teatralnych – podejście podmiotowe i twórcze.
6. Skąd czerpać inspiracje do działań z dziećmi? - przegląd i praca z dostępnymi narzędziami - m.in. Teatroteka szkolna, Mały TR itd.
6. Seniorzy – zadania włączające i międzypokoleniowe – co zrobić aby senior z beneficjenta działań edukacyjnych stał się twórcą i działaczem.
7. Młodzież szkół ponadpodstawowych – nauka krytycznego podejścia do sztuki i umiejętne otwarcie na świat teatru / wykrywanie różnic.
8. Idea programu TISZ - Teatr i Szkoła. Działania długofalowe w szkole - wyzwania.
9. Młody teatr - zagadnienie sztuki młodych, nieprofesjonalnych grup.
10. Nauczyciele – jak skutecznie zarazić nauczyciela teatrem i oswoić go z pedagogiką teatru.
11. Dorośli – WARSZTATY OTWARTE. Czy pedagogika teatru sprawdza się wobec dorosłych widzów spoza środowiska teatralnego?
12. TEREN EDU - studenci a pedagogika teatru.
13. Kultura dostępna – skuteczne metody przyciągania widzów z ośrodków o ograniczonym dostępnie do kultury. Kultura do odbiorcy czy odbiorca do kultury?
14. Pedagogiczno - teatralne możliwości zooma - czyli jak działać twórczo przez internet.
15. Budowanie scenariusza warsztatów – przegląd elementów składających się na dobry warsztat teatralny
16. Tworzenie scenariusza warsztatu – oglądanie wybranego spektaklu, dyskusja na jego temat;
17. Tworzenie scenariusza warsztatu – wybieranie grupy docelowej, elementów i metod pasujących do konkretnego przedstawienia, znalezienia celu przygotowywanych warsztatów; budowanie propozycji działań
18. Prezentacja i częściowa realizacja scenariusza warsztatów- zaliczenie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 definiować czym jest pedagogika teatru i opisywać praktyczne jej zastosowanie na dowolnym przykładzie teatru z Polski lub ze świata (z wykluczeniem przykładu TR WARSZAWA) [K_W01]
EM 2 wymienić grupy, do których adresowane są działania edukacyjne w teatrach, umieć scharakteryzować potrzeby danych grup; [K_W02]
EM 3 wymienić, ustalić i opisać cele i efekty działań pedagoga teatru w teatrze; [K_W03]
EM 4 znać zagadnienia dotyczące likwidowania barier w dostępie do kultury grup o szczególnych potrzebach: m.in. defaworyzowanych czy z niepełnosprawnościami; [K_W17]
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 5 analizować profil widowni wybranego teatru, ze względu na różne czynniki (takie jak profil artystyczny, komunikację samego teatru, widowni która do danego teatru uczęszcza oraz jakiej widowni dany teatr nie ma, a mieć powinien, wielkości miasta, w której teatr się znajduje oraz zadań które stawia przed danym teatrem organ prowadzący itp.), prognozować rodzaje działań dla różnych grup odbiorców; [K_U01]
EM 6 analizować spektakl pod kontem zagadnień ciekawych z punktu widzenia pedagogiki teatru oraz projektować warsztat pedagogiczno-teatralny do spektaklu teatralnego; [K_U02]
EM 7 prezentować efekty pracy w praktyce, jak również weryfikować, interpretować i analizować scenariusze warsztatów – zarówno własne jak i koleżanek i kolegów; [K_U012]
Kompetencje społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 8 dbać o bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne oraz komfort uczestników programowanych przez siebie działań [K_K03]
EM 9 współdziałać z prowadzącą zajęcia (a w przyszłości z dyrekcją teatru) na rzecz pracy dla dobra teatru; [K_K05]
EM 10 działać na rzecz widza teatralnego – rozwoju jego samoświadomości, wiedzy, otwarcia i poszanowania innych [K_K06]
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Zaliczenie z oceną odbywa się na podstawie napisanego i przeanalizowanego scenariusza warsztatów do wybranego przez grupę spektaklu; praca może być wykonana samodzielnie lub w grupie
Literatura
1. Podstawowa:
Miesięcznik DIALOG nr 7-8/2016 – rozdział poświęcony pedagogice teatru;
Miesięcznik DIALOG nr 7-8/2021 - część poświęcona nowemu uczestnictwu;
Teatralne komplety – broszura wydana przez TR WARSZAWA; www.teatrotekaszkolna.pl
Anna Rochowska: Pedagogika teatru. Próba definicji. Kultura Współczesna 2 (105) /2019
2. Uzupełniająca:
Augusto Boal Gry dla aktorów i nie aktorów;
Jan Dorman. Pedagog teatru;
Igor Stokwiszewski Prawo do kultury;
Sztuka ze społecznością [red.] Jaśmina Wójcik, Igor Stokfiszewski, Izebela Jasińska;
Keith Johnstone: Impro. spontaniczne kreowanie świata