Warsztat praktyczny 3 WOT/M/PT/WarPr3-L
Projekt kuratorski rozumiany jest tu jako cykl kilku czy kilkunastu działań teatralnych lub performatywnych połączonych spójną ideą przez swojego twórcę, czyli kuratora. W ramach zajęć będziemy szukać właśnie owej idei - konceptu na zestaw działań, wystąpień, drobnych spektakl czy interwencji. W roku akademickim 2020/21 hasłem podstawowym w tych poszukiwaniach będzie wezwanie THINK LESS (w opozycji do THINK BIG). Szukać będziemy pomysłów na działania skromne, nie wymagające wielkich nakładów sił czy środków, a w efekcie dobrze dostosowane do pandemicznej rzeczywistości niedoboru oraz do realiów kryzysu ekologicznego. Przedstawione przez studentów projekty zostaną omówione przez całą grupę. Jeśli okaże się to konieczne, będą przeobrażane i poprawiane, ostatecznie zaś podjęta zostanie próba ich realizacji.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2020/21-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu
K_W08 - ma rozszerzoną, zintegrowaną wiedzę na temat relacji i powiązań teatru z innymi rodzajami twórczości artystycznej, pozwalającą na formułowanie ujęć syntetycznych i interdyscyplinarnych
Umiejętności
student po zakończeniu kursu
KU_13 - ma pogłębione umiejętności w posługiwaniu się różnymi formami dramaturgicznymi
Kompetencje społeczne
Student po zakończeniu kursu
K_K03 - ma pogłębioną świadomość społecznego znaczenia teatru i szeroko pojmowanej kultury, inspiruje i uczestniczy w działaniach animatorskich
K_K04 - aktywnie i krytycznie uczestniczy w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty badawcze, działania teatralne lub kulturalne, inspiruje zbiorowe projekty i działania
Kryteria oceniania
Semestr zimowy: zaliczenie na podstawie obecności i zaangażowaniu w dyskusję. Semestr letni: zaliczenie z oceną na podstawie przygotowanego przez każdego studenta projektu kuratorskiego (studenci nie muszą pracować indywidualnie, po konsultacji z wykładowcą mogą dobierać się w grupy i prezentować swoje projekty jako działania grupowe).
Literatura
Kilka początkowych zajęć cyklu poświęconych zostanie omówieniu wybranych praktyk artystycznych i kuratorskich. Dobór przykładów uzależniony będzie od stanu wiedzy oraz zainteresowań grupy. Najważniejszym celem tego fragmentu zajęć będzie bardziej uruchomienie wyobraźni grupy niż systematyczny wykład dziejów kuratorstwa teatralnego.
Wśród omówionych artystów znajdą się przede wszystkim twórcy poruszający się na granicy między teatrem a sztukami wizualnymi, muzyką oraz tańcem, zwykle związani z tradycją konceptualizmu, skłonni do przeobrażania swojej twórczości w cykle prac o wyraźnych zasadach.