Organizacja życia teatralnego 1 WOT/M/OZTr1-Z
1. Polityka kulturalna III RP
2. Teatr w Polsce a transformacja ustrojowa
3. Decentralizacja teatralna
4. Teatr publiczny. Dzieje, cele, sposoby działania 1
5. Teatr publiczny. Dzieje, cele, sposoby działania 2
6. Teatr jako instytucja kultury
7. Prawo teatralne
8. Ekonomika teatru / choroba kosztów
9. Finansowanie teatru 1
10. Finansowanie teatru 2
11. Teatry niepubliczne, teatry prywatne 1
12. Teatry niepubliczne, teatry prywatne 2
13. Struktura teatru po 1989 roku – główne elementy, główne uwarunkowania
14. Publiczność teatralna
15. Rozwój widowni i systemy biletowe
16. Środowisko teatralne: organizacje branżowe
17. Środowisko teatralne: dyrektorzy
18. Nowe zawody teatralne w Polsce: producent
19. Nowe zawody teatralne w Polsce: kurator
20. Festiwale teatralne / Festiwalizacja życia teatralnego
21. Organizacja teatru w Europie: Niemcy
22. Organizacja teatru w Europie: Francja
23. Organizacja teatru w Europie: Wielka Brytania
24. Organizacja teatru w Europie Środkowej i Wschodniej
25. Organizacja teatru w Stanach Zjednoczonych
26. Efektywność działania teatru
27. Organizacja teatru a estetyka przedstawień
28. Polityka teatralna / polityka teatru
29. Kryzys teatru / reforma teatru
30. Podsumowanie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu:
- zna podstawowe elementy organizacji życia teatralnego K_W01
- potrafi określić przyczyny współczesnej sytuacji instytucjonalnej teatru K_W14
- potrafi porównać różne typy organizacji życia teatralnego K_W16, K_W17
Umiejętności
student po zakończeniu kursu:
- potrafi posługiwać się terminami dotyczącymi organizacji życia teatralnego K_U03
- potrafi interpretować relacje teatrów publicznych i teatrów prywatnych w kontekście celów polityki kulturalnej K_U04
- potrafi wykorzystywać przykłady z dziejów teatrów do analizy współczesnych tendencji w polityce teatralnej K_U04
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu:
- potrafi dbać o umotywowane argumenty zawarte we własnej opinii K_K01
- potrafi oceniać lub skrytykować stanowisko prezentowane przez innych uczestników dyskusji K_K03
- potrafi wyrażać sądy w sprawach dotyczących organizacji życia teatralnego K_K06
Kryteria oceniania
- Aktywne uczestnictwo w zajęciach
- Systematyczne czytanie zalecanych lektur
- Wykonanie prac domowych
- Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Dragan Klaić, Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, Instytut Teatralny, Warszawa 2014
- Paweł Płoski, Przemiany organizacyjne teatru w Polsce w latach 1989–2009, Warszawa 2009, www.kongreskultury.pl.
- Hanna Trzeciak, Ekonomika teatru, Warszawa 2012 (s. 9-14, 61-114)
- Mapa teatru publicznego, red. Kalina Zalewska, Warszawa – Kraków 2015
- System organizacji teatrów w Europie, red. Karolina Prykowska-Michalak, Warszawa 2016
- Struktura teatru a struktura przedstawienia, red. Anna Galas-Kosil, Piotr Olkusz, Warszawa 2016
Literatura uzupełniająca:
Książki
- Frédéric Martel, Theater. O zmierzchu teatru w Ameryce, tłum. Piotr Szymanowski, Warszawa 2012.
- Richard Sennett, Kultura nowego kapitalizmu, tłum. Grzegorz Brzozowski i Karol Osłowski, Warszawa 2010 (s. 15-67, rozdział I – Biurokracja).
- Zygmunt Bauman, Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa 2011 (rozdział Mecenas – twórca – konflikt, 117-136)
Artykuły
- Andrzej Hausbrandt, Problemy struktury teatru, „Dialog” nr 1/1972 [pdf]
- Grzegorz Niziołek, „Dwa tysiąclecia prawie i ani jednego boga!”. „Didaskalia” nr 99/2010 [pdf]
- Piotr Olkusz, Lokalny protest w czasach koprodukowania globalnego sukcesu, „Teatr” nr 9/2013 [on-line: teatr-pismo.pl]
- Piotr Olkusz, Wojna angielsko-niemiecka pod flaga biało-czerwoną, „Dialog” nr 10/2012
- Paweł Płoski, Pełzająca reforma. Uwagi o polskim ustroju teatralnym [w:] 20-lecie. Teatr polski po 1989 roku, red. Dorota Jarząbek, Marcin Kościelniak, Grzegorz Niziołek, Kraków 2010 wydawnictwo ha!art. [pdf]
- Paweł Płoski, Przed zmierzchem, „Teatr” nr 6/2012 [on-line: teatr-pismo.pl]
- Jacek Sieradzki, Rekonkwista, „Dialog” nr 10/2012 [on-line: e-teatr.pl]
- Jacek Sieradzki, Joanna Szczepkowska i inne instrumenty, „Dialog” nr 5/2012
- Paweł Sztarbowski, Choroby polskiego teatru, „Didaskalia” nr 113/2013.
- Paweł Wodziński, Teatr postdemokratyczny, „Dialog” nr 10/2013 [on-line]