Lektorat języka angielskiego 2 WOT/M/LAng-L
Na zajęciach w pierwszym semestrze sztuka Szekspira i wybrane jej ekranizacje stanowić będą podstawę tematyczną do napisania krótkiego artykułu naukowego. Technicznym wsparciem dla studenta będą wybrane zagadnienia z gramatyki oraz zajęcia poświęcone pisaniu akademickiemu. Drugi semestr przeznaczony będzie na prezentacje konferencyjne i debatę.
Zakres poszczególnych tematów:
1. Krótka historia teatru angielskiego do czasów Szekspira.
2. Fragmenty kilku sztuk szekspirowskich: "Romeo i Julia", "Hamlet", "Jak wam się podoba". Fragmenty te są pretekstem do dyskusji na tematy współczesne.
3. Porównania i metafory.
4. Czytanie streszczeń sztuk szekspirowskich i odpowiadanie na pytania.
5. Czytanie i słuchanie fragmentów sztuk szekspirowskich a następnie oglądanie dwóch wybranych ekranizacji. Tłumaczenia z języka szekspirowskiego na język współczesny. Dyskusja: teatr a film.
6. Pisanie akademickie. Jak napisać artykuł naukowy? Generalizowanie. Etyka akademicka.
7. Struktura artykułu. Ważne zwroty, cytowania, parafrazowanie, przypisy.
8. Gramatyka: przedimki, czasy, strona bierna.
9. Słownictwo: czasowniki frazowe, wyrażenia, kolokacje, związki frazeologiczne, idiomy, słowotwórstwo.
10. Jak przygotować a następnie wygłosić prezentację naukową?
11. Prezentacje studentów: „Współczesne teksty kultury”.
12. Dyskusja. Debata.
Efekty kształcenia
EM 1 Rozpoznać i wyjaśnić podstawowe i zaawansowane zagadnienia gramatyki języka angielskiego
EM 2 Definiować i rozpoznać podstawowe i zawansowane słownictwo, ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa związanego branżą teatralną/filmową
EM 3 Rozpoznać podstawowe i zaawansowane formy pisemne w języku angielskim (oficjalne wiadomości, raporty, recenzje)
EM 4 Poprawnie stosować podstawowe i zaawansowane struktury gramatyczne zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej; w przypadku formy ustnej istotna jest także poprawność wymowy K_U15
EM 5 Poprawnie używać słownictwa podstawowego i zaawansowanego, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej, ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa związanego branżą teatralną/filmową; w przypadku formy ustnej istotna jest także poprawność wymowy K_U15
EM 6 Poprawnie sporządzać krótsze i dłuższe formy pisemne (maile, recenzje, raporty) K_U15
EM 7 Wypowiadać się na tematy społeczno-artystyczne w języku angielskim
EM 8 Relacjonować sytuacje/wydarzenia w języku angielskim
EM 9 Krytycznie oceniać (pisemnie/ustnie) filmy/ spektakle teatralne w języku angielskim.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Należy przygotować prezentację, a także oddać pracę pisemną - artykuł
Obowiązkowe jest także branie udziału w dyskusjach podczas zajęć i odrabianie prac domowych.
1. Konwersatorium (dyskusja dydaktyczna, dialog dydaktyczny) – zajęcia grupowe z udziałem prowadzącego w roli moderatora, służące wspomaganiu biegłości językowej – łatwości wypowiadania się, formułowania opinii, doskonalenia poprawności i korygowania wymowy; przygotowywanie prezentacji multimedialnej. Szczególny nacisk położony jest na dyskusje dotyczące wybranych tekstów kultury.
2. Ćwiczenia – zajęcia grupowe oparte na doskonaleniu gramatyki, słownictwa, pisania akademickiego.
3. Projekt indywidualny – przygotowanie prezentacji na wybrany temat (z prezentacją multimedialną).
Formy sprawdzenia osiągnięcia efektu
Kryteria oceny i ich procentowy udział w ocenie końcowej
EM 1 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: omawianie problemów gramatycznych podczas zajęć
Ocena prezentacji: 45%
Artykuł: 45%
Aktywność w dyskusji: 10%
EM 2 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: wyjaśnianie słownictwa pojawiającego się w czytanych artykułach/oglądanych plikach wideo
Zaliczenie końcowe pisemne: 60%
Ocena prezentacji: 20%
Pisemne prace domowe: 10%
Aktywność w dyskusji: 20%
EM 3 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: omawianie form pisemnych podczas zajęć
Pisemne prace domowe: 10%
EM 4 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: ćwiczenia gramatyczne, stosowanie poznanych form gramatycznych w dyskusjach i pisemnych pracach domowych; poprawność wymowy ćwiczona będzie podczas ćwiczeń wymowy oraz podczas dyskusji/ wypowiedzi ustnych
Zaliczenie końcowe pisemne: 60%
Ocena prezentacji: 20%
Pisemne prace domowe: 10%
Aktywność w dyskusji: 20%
EM 5 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: ćwiczenia ze słownictwem, stosowanie poznanego słownictwa w dyskusjach i pisemnych pracach domowych; poprawność wymowy ćwiczona będzie podczas ćwiczeń wymowy oraz podczas dyskusji/ wypowiedzi ustnych
Zaliczenie końcowe pisemne: 60%
Ocena prezentacji: 20%
Pisemne prace domowe: 10%
Aktywność w dyskusji: 20%
EM 6 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: prace domowe
Pisemne prace domowe: 10%
EM 7 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: rozmowy i dyskusje podczas zajęć
Aktywność w dyskusji: 20%
EM 8 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: rozmowy i dyskusje podczas zajęć
Aktywność w dyskusji: 20%
EM 9 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: rozmowy i dyskusje podczas zajęć
Aktywność w dyskusji: 20%
Pisemne prace domowe: 10%
Literatura
1. Podstawowa:
- Speak Out, Advanced/ Upper Intermediate, Student’s Book, Work Book, Pearson, autorzy: Antonia Clare, J.J. Wilson/ Frances Eales, Steve Oakes
2. Uzupełniająca:
- Pathway to Literature. Virginia Evans – Jenny Dooley. Express Publishing.
- English Grammar in Context. Micheal Vince. MacMillan. Advanced.
- Destination C1 & C2. Grammar & Vocabulary. Malcoln Mann. Steve Taylore – Knowles. MacMillan.
- Study Writing. Liz Hamp – Lyons. Ben Heasley. Cambridge University Press.