Teatr masowy / teatr dla mas 1 WOT/M/GTP/TrMas-Z
Zakres poszczególnych tematów:
1. Teatr masowy – wyjaśnienie pojęcia, zakres zjawiska, przemiany form historycznych
2. Teatr masowy w kontekście filozofii, socjologii, psychologii
3. Masy w teatrze antycznym – wychowanie czy demoralizacja?
4. Widowiska średniowieczne: zbawienie dla każdego.
5. Renesansowe trionfi: scena dla władcy – widownia dla ludu
6. Różne drogi naprawy teatru: J. J. Rousseau
7. Różne drogi naprawy teatru: J. W. Goethe / F. Schiller
8. Różne drogi naprawy teatru: A. Mickiewicz
9. Teatr masowy w czasach rewolucji francuskiej
10. Kreowanie II Rzeszy Niemieckiej – zgromadzenia narodowe i Festspiele
11. Teatr ludowy we Francji XIX / XX wieku
12. Max Reinhardt i jego „teatr dla pięciu tysięcy”
13. Wielka Reforma Teatru – masy na scenie i teatr w plenerze
14. Teatr masowy w Rosji Radzieckiej: Jewreinow
15. Nazistowskie Thingspiele: inscenizowana zbiorowość
16. Teatr masowy drugiej połowy XX wieku: między widowiskiem a manifestacją (struktura widowisk, tematyka, środki wyrazu, techniki inscenizacyjne i wykonawcze, publiczność)
17. Living History – współczesne rekonstrukcje historyczne i formy performansów społecznych
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 scharakteryzować poszczególne formy widowisk masowych K_W04
EM 2 wymienić i omówić główne pisma filozoficzne i estetyczne dotyczące widowisk masowych K_W06
EM 3 wyjaśnić uwarunkowania historyczne i polityczne związane z organizacją widowisk masowych K_W08
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 analizować i interpretować wybrane teksty filozoficzne i estetyczne dotyczące widowisk masowych K_U04
EM 5 wyszukiwać i prezentować informacje szczegółowe na temat historycznych i współczesnych form widowisk masowych K_U02
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 6 wyrażać sądy w sprawach historycznych i politycznych kontekstów widowisk masowych K_K03
EM 7 posiadać zdolność oceny społecznej rangi widowisk masowych K_K03
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Wykonanie w trakcie realizacji przedmiotu zadań indywidualnych i zespołowych wyznaczonych na początku semestru (dwukrotna w ciągu semestru prezentacja tekstów źródłowych bądź opracowań i moderowanie dyskusji w grupie). Na ocenę w 25% wpływa aktywność na zajęciach i w 75% prezentowana praca własna.
Literatura
1. Podstawowa:
Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011
Platon, Państwo (fragmenty), wydanie dowolne
Plaut, Amfitrion, wydanie dowolne
Arystofanes, Osy, wydanie dowolne
Publiusz Korneliusz Tacyt, Roczniki (fragmenty), wydanie dowolne
Jean Jacques Rousseau, List do d’Alamberta o widowiskach, [w:] idem, Umowa społeczna, przeł. W. Bieńkowska, Warszawa 1966
Gustave Le Bon, Psychologia tłumu, przeł. B. Kaprowski, Warszawa 1986
Elias Canetti, Masa i władza, przeł. E. Borg i M. Przybyłowska, Warszawa 1996
Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, przeł. B. Janicka i M. Król, t. 2, Warszawa 1996
Jose Ortega y Gasset, Bunt mas, przeł. P. Niklewicz, Warszawa 1995
Goethe i Schiller o dramacie i teatrze, przeł. O. Dobijanka-Witczakowa, Kraków 1998
Baszkiewicz J., S. Meller, Rewolucja francuska 1789-1794. Społeczeństwo obywatelskie, Warszawa 1983
Romain Rolland, Teatr ludowy, przeł. P. Olkusz, Gdańsk 2008
Max Reinhardt, Teatr dla pięciu tysięcy, [w:] idem, O teatrze i aktorze, przeł. M. Leyko, Gdańsk 2004
Bogusław Drewniak, Teatr i film III Rzeszy, wydanie dowolne
Tomasz Szlendak i in., Dziedzictwo w akcji, Warszawa 2012