Czytanie klasyków dramatu WOT/M/GTP/CKD-L
Zakres poszczególnych tematów:
1-10. Molier - artysta i władza.
11-15. Jean Genet - artysta-kontestator.
16-21. Eugene O'Neill - artysta wobec mitu.
22-25. Tennessee Williams - artysta bezbronny.
26-30. Arthur Miller - artysta-krytyk współczesności.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
po zakończeniu kursu absolwent:
- zna różne formy twórczości dramatycznej wybranych utworów - K_W04, P7S_WG, P7S_WK
- ma umiejętność porównywania utworów z różnych okresów twórczości dramatycznej wybranych autorów - K_W04, P7S_WG, P7S_WK
- ma umiejętność rozpoznawania ewolucji twórczej wybranych autorów i osadzania ich dramatów w kontekście innych utworów - K_W08, P7S_WK, P7S_WG
Umiejętności
po zakończeniu kursu absolwent:
- potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do twórczej interpretacji dzieł klasyków dramatu - K_U05, P7S_UW
- umie weryfikować odczytania wybranych utworów dramatycznych przez odwołania do swojej wiedzy - K_U06, P7S_UW
Kompetencje społeczne
po zakończeniu kursu absolwent:
- aktywnie i krytycznie współdziała z grupą w interpretacji twórczości wybranych autorów - K_K04, P7S_KO, P7S_KR, P7S_KK
- krytykuje interpretacje połowiczne i odchodzące od tekstów - K_K04, P7S_KO, P7S_KR, P7S_KK
- identyfikuje problemy klasycznych dramatów w kontekście współczesności - K_K07, P7S_KO, P7S_KK, P7S_KR
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach (w każdym semestrze). Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest udział w zajęciach i wygłoszenie referatu. Warunkiem zaliczenia drugiego semestru i dopuszczenia do egzaminu jest udział w zajęciach i wygłoszenie referatu.
Literatura
1. Zajęcia wstępne.
Literatura podstawowa:
Molier – artysta i władza:
2. Pocieszne wykwintnisie (wyd. dowolne).
3. Szkoła żon (wyd. dowolne).
4. Tartuffe, przeł. J. Radziwiłowicz, Kraków 2015.
5. Don Juan, przeł. J. Radziwiłowicz, Kraków 2015.
6. Mizantrop, przeł. J. Radziwiłowicz, Kraków 2015.
7. Skąpiec (wyd. dowolne).
8. Mieszczanin szlachcicem (wyd. dowolne).
9. Chory z urojenia (wyd. dowolne).
10. M. Bułhakow: Molier, czyli zmowa świętoszków, przeł. J. Pomianowski [w:] M. Bułhakow, Szkarłatna wyspa. Utwory dramatyczne, Warszawa 1994.
Jean Genet – artysta-kontestator:
11. Pokojówki (wyd. dowolne).
12. Ścisły nadzór (wyd. dowolne).
13. Balkon (wyd. dowolne).
14. Murzyni (wyd. dowolne).
15. Ona, przeł. A. Wasilewska, "Literatura na świecie" 1994, nr 4-5.
Eugene O’Neill – artysta wobec mitu:
16. Cesarz Jones (wyd. dowolne).
17. Włochata małpa (wyd. dowolne).
18. Pożądanie w cieniu wiązów (wyd. dowolne).
19. Wielki Bóg Brown (wyd. dowolne).
20. Żałoba przystoi Elektrze (wyd. dowolne).
21. Zmierzch długiego dnia (wyd. dowolne).
Tennessee Williams – artysta bezbronny:
22. Szklana menażeria (wyd. dowolne).
23. Tramwaj zwany pożądaniem (wyd. dowolne).
24. Kotka na gorącym, blaszanym dachu (wyd. dowolne).
25. Noc iguany, przeł. J. Poniedziałek [w:] T. Williams, Tramwaj zwany pożądaniem i inne dramaty, Kraków 2012.
Arthur Miller – artysta-krytyk współczesności:
26. Wszyscy moi synowie, przeł. J. Poniedziałek.
27. Śmierć komiwojażera, przeł. A. Bańkowska, Warszawa 2009.
28. Czarownice z Salem, przeł. A. Bańkowska, Warszawa 2009.
29. Widok z mostu, przeł. R. Birden.
30. Po upadku, przeł. M. Michałowska, Agencja Teatralna i Literacka przy Stowarzyszeniu Autorów "ZAIKS".
Literatura uzupełniająca:
1. G. Mongredien, Życie prywatne Moliera, przeł. I. Rogozińska, Warszawa 1977.
2. M. Bułhakow, Życie pana Moliera, przeł. I. Lewandowska, W. Dąbrowski, Warszawa 1999.
3. J.-P. Sartre, Święty Genet. Aktor i męczennik, przeł. K. Jarosz, Gdańsk 2010.
4. "Literatura na świecie" 1994, nr 4-5 - teksty poświęcone Genetowi.
5. S. A. Black, Eugene O'Neill: Beyond Mourning and Tragedy, Yale University Press 2002.
6. R. M. Dowling, Eugene O'Neill: A Life in Four Acts, Yale University Press 2016.
7. J. Grissom, Szaleństwa Boga. Tennessee Willimas i kobiety z mgły, przeł. M. Szczubiałka, Wołowiec 2016.
8. The Theater Essays of Arthur Miller, edited with introductions by R.A. Martin and S.R. Centola, Da Capo Press 1996.
9. A. Miller, Zakręty czasu. Jedno życie, przeł. J. Mach, Warszawa 1994.