Film współczesny WOT/M/GTK/FW-Z
1. Prolegomena do kina współczesnego
2. Widz filmowy
3. Krytyka filmowa w Polsce
4. Film dokumentalny
5. Film eksperymentalny
6. Film a inne media
7. Film jako wytwór kultury masowej
8. Modernizm i neomodernizm filmowy
9. Nowy film amerykański i Kino Nowej Przygody
10. Kino stylu zerowego
11. Postmodernizm
12. Slow cinema
13. Mind-fuck movies
14. Postironia
15. Cringe i guilty pleasure
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student po zakończeniu kursu:
K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej terminologii filmoznawczej
K_W08 ma rozszerzoną, zintegrowaną wiedzę na temat relacji i powiązań filmu z innymi rodzajami twórczości artystycznej, pozwalającą na formułowanie ujęć syntetycznych i interdyscyplinarnych
K_W10 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieła filmowego wedle różnorodnych tradycji, teorii lub szkół badawczych
UMIEJĘTNOŚCI
Student po zakończeniu kursu:
K_U02 umie wyszukiwać, gromadzić, krytycznie oceniać i weryfikować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów
K_U05 potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę formalną, artystyczną i społeczno-kulturową oraz krytyczną interpretację dzieła filmowego
K_U07 jako uczestnik dyskusji – panelu – dysputy naukowej potrafi zaprezentować oryginalne stanowisko, pogląd bądź hipotezę, wsparte gruntowną wiedzą
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student po zakończeniu kursu:
K_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia i rozwoju, inspiruje i uczestniczy w działaniach edukacyjnych
K_K07 aktywnie i systematycznie uczestniczy w bieżącym życiu filmowym i kulturalnym
Kryteria oceniania
Zaliczenie roczne odbywa się na podstawie egzaminu ustnego lub pracy pisemnej na wybrany temat dotyczący kina współczesnego.
Przy ocenie uwzględniana jest także indywidualna aktywność Studenta.
Literatura
TEKSTY
Mirosław Przylipiak, Kino stylu zerowego
Rafał Syska, Filmowy modernizm
Rafał Syska, Filmowy neomodernizm (fragment)
Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie możliwości jego reprodukcji technicznej
Mirosław Przylipiak, Film dokumentalny jako gatunek retoryczny
Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów
Marshall McLuhann, Przekaźnik jest przekazem
Lev Manovich, Język nowych mediów (fragmenty)
Michał Pabiś-Orzeszyna, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina
Barbara Szczekała, Mind-game films (fragment)
Barbara Szczekała, Podreperować świat. Postironia i film
Robert Kania, Cringe. Pieką mnie inni
Paweł Sołodki, O doświadczeniu guilty pleasure
FILMY
Spotkania na krańcach świata (Werner Herzog, 2007)
Z mojego okna (Józef Robakowski, 1978-1999)
Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek (Peter Greenaway, 1989)
Paterson (Jim Jarmusch, 2016)
Mulholland Drive (David Lynch, 2001)
Interstellar (Christopher Nolan, 2014)