Wrażliwość ciała II WOT/M/F/WC2
Zakres poszczególnych tematów:
1. Definicja metody dramy i jej kluczowe pojęcia.
2. Gry i ćwiczenia dramowe wprowadzające w specyfikę zajęć.
3. Techniki budujące dramę właściwą (m.in. karty ról, stymulatory)
4. Przykłady programów edukacyjnych i profilaktycznych z wykorzystaniem metody dramy.
5. Definicja, założenia i kluczowe pojęcia Teatru Zaangażowanego Społecznie. Omówienie Teatru Forum, Teatru ze społecznością i Teatru w Edukacji.
6. Podstawowe ćwiczenia i techniki Teatru Zaangażowanego Społecznie.
7. Przykłady programów profilaktycznych, resocjalizacyjnych i międzygeneracyjnych wykorzystujących Teatr Zaangażowany Społecznie.
8. Tworzenie scenariuszy zajęć z wykorzystaniem metody dramy.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2021/22-L: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2020/21-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza – student po zakończeniu kursu powinien:
• Zdefiniować metodę dramy, scharakteryzować podstawowe pojęcia z nią związane oraz wymienić techniki należące do metody. K_W02
• Scharakteryzować Teatr Forum, Teatr ze społecznością i Teatr w edukacji. K_W06
• Wyjaśnić różnice pomiędzy dramą i Teatrem Zaangażowanym Społecznie oraz opisać możliwości ich zastosowania. K_W08
Umiejętności – student po zakończeniu kursu powinien:
• Opracować dobrany do grupy i celu scenariusz zajęć wykorzystujących techniki dramowe. K_U08
• Stworzyć proste narzędzia dramowe (karty ról, stymulatory). K_U09
Kompetencje personalne i społeczne – student po zakończeniu kursu powinien:
• Otwarcie komunikować swoje potrzeby, będąc jednocześnie otwartym na potrzeby innych. K_K03
• Opracować kontrakt grupowy i przestrzegać jego zasad. K_K05
• Dbać o dobry klimat grupy i wspierać jej tendencje rozwojowe. K_K05
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Zdefiniować metodę dramy, scharakteryzować podstawowe pojęcia z nią związane oraz wymienić techniki należące do metody.
EM 2 Scharakteryzować Teatr Forum, Teatr ze społecznością i Teatr w edukacji.
EM 3 Wyjaśnić różnice pomiędzy dramą i Teatrem Zaangażowanym Społecznie oraz opisać możliwości ich zastosowania.
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Stworzyć proste narzędzia dramowe (karty ról, stymulatory)
EM 5 Opracować dobrany do grupy i celu scenariusz zajęć wykorzystujących techniki dramowe.
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 6 Otwarcie komunikować swoje potrzeby, będąc jednocześnie otwartym na potrzeby innych
EM 7 Opracować kontrakt grupowy i przestrzegać jego zasad.
EM 8 Dbać o dobry klimat grupy i wspierać jej tendencje rozwojowe
Kryteria oceniania
EM1, EM 2,
EM 3. Esej: 75%
Aktywność w trakcie zajęć: 25%
EM 4, EM 5 Aktywność w trakcie zajęć: 25%
Ocena samodzielności wykonanej pracy: 75%
EM 6, EM 7, EM, 8 Aktywność w trakcie zajęć: 50%
Ocena zaangażowania w realizację zadań grupowych: 50%
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Zaliczeniem modułu będą prace pisemne dotyczące teorii dramy i/lub możliwości jej wykorzystania w działaniach animacyjnych.
Literatura
1. Podstawowa:
a) Monica Prendergast, Juliana Saxton „Applied drama”
b) Monica Prendergast, Juliana Saxton „Applied theatre”
c) Boal A „Gry dla aktorów i nie aktorów”
2. Uzupełniająca:
a) Wybrane publikacje zamieszczone na www.teatrzaangazowany.pl
b) Clifford S, Herman A „Teatr Przebudzenia”