Zarządzanie instytucjami 2 WOT/M/AOP/ZInst2-Z
Zakres poszczególnych tematów:
1. Modele instytucji kultury w Polsce.
2. Modele instytucji kultury na świecie.
3. Struktury organizacyjne w teatrach.
4.Podstawowa wiedza o podstawach prawnych teatrów publicznych oraz innych form organizacyjnych.
5.Podstawowa wiedza o prawach autorskich.
3. Podstawowe obowiązki i zakres odpowiedzialności producenta.
4. Producent a kurator – kreatywna rola producenta.
5. Modele produkcji teatralnej w Polsce i w Europie.
6.Programowanie wydarzeń artystycznych pod kątem produkcji.
7.Organizacja produkcji i innych wydarzeń kulturalnych.
8.Analiza przykładowych produkcji.
9.Zasady kooperacji z innymi działami w teatrze przy produkcji teatralnej.
10.Podstawowe zasady negocjacji.
12.Podstawy koprodukcji.
13.Analiza przykładowych koprodukcji.
14.Podstawy impresariatu.
15.Analiza przykładowych produkcji wyjazdowych.
16. Znaczenie edukacji w instytucjach kultury.
17.Rozpoznanie modeli edukacyjnych w Polsce i na świecie.
17.strategie komunikacji w instytucjach kultury.
18.Znaczenie rozwoju publiczności dla instytucji kultury.
19. Praca nad tekstem z reżyserami/kami wywodzącymi się z różnych dziedzin ( taniec / teatr / performance )
20.Etyka zawodowa
W cyklu 2018/19-Z:
Zakres poszczególnych tematów: |
W cyklu 2018/19-L:
Zakres poszczególnych tematów: |
W cyklu 2019/20-Z:
Zakres poszczególnych tematów: |
W cyklu 2020/21-Z:
Zakres poszczególnych tematów: |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Scharakteryzować zadania producenta i kuratora K_W05
EM 2 Wskazać różne formy instytucjonalne oraz zasady działania teatrów K_W14
EM 3 Zdefiniować elementy procesu produkcji K_W18
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Skonstruować harmonogram produkcji K_U13
EM 5 Skonstruować budżet produkcji K_U13
EM 6 Przeprowadzić proces produkcji K_U13
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Identyfikować mechanizmy i wymogi teatru publicznego oraz potrzeby artystów K_K01
EM 8 Identyfikować i działać pomiędzy ograniczeniami budżetowymi a wizją artystyczną K_K02
EM 9 Współdziałać w pracy grupowej przy produkcji teatralnej i znajdować kreatywne rozwiązania K_K05
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach 30%
Prace zaliczeniowe 30 %
Końcowa praca zaliczeniowa 40%
Literatura
PRODUKCJA / MODELE ORGANIZACJI PRACY TEATRALNEJ / ZARZĄDZANIE
1. Finansowanie kultury i zarządzanie instytucjami kultury, red. J. Hausner, 2009, http://www.kongreskultury.pl/library/File/RoSK%20finansowanie/finansowanie_kultury_wer.pelna.pdf,
2. Dragićević-Šešić M. i Stojković B., Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
3. Mingus N., Zarządzanie projektami, One press, Warszawa 2009.
4. „Kolektywy teatralne, artystyczne i badawcze", red. E. Guderian-Czaplińska, S. Godlewski, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2018.
5. „Monopol teatru repertuarowego”, rozmawiają: Jerzy Hausner, Krzysztof Mieszkowski, Agata Siwiak, Bartosz Szydłowski, „Didaskalia” 2012 nr 111.
6. Nowak M., My, czyli nowy teatr publiczny, Dialog 2016, nr 6.
7. Rowntree J., „Zrób to inaczej. Przewodnik po sztuce, biznesie i aktywności
obywatelskiej”, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2016 (fragmenty).
8. „Struktura teatru a struktura spektaklu. Wpływ systemu organizacji instytucji na estetykę przedstawienia w wybranych krajach europejskich”, red. A. Galas-Kosil, P. Olkusz, Instytut im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2016, s. 15-21, 52-59, 85-111.
9. Szreder K., "ABC projektariatu. O nędzy projektowego życia", Bęc zmiana, Warszawa 2016.
10. Trzeciak Hanna, „Ekonomika teatru”, Instytut Teatralny im. Zbigniewa. Raszewskiego 2011.
.
W cyklu 2018/19-Z:
wybrane pozycje z listy / |
W cyklu 2018/19-L:
wybrane pozycje z listy/ |
W cyklu 2019/20-Z:
wybrane pozycje z listy / |
W cyklu 2020/21-Z:
wybrane pozycje z listy / |
Uwagi
W cyklu 2018/19-Z:
zasadą moich zajęć jest zapraszanie gości zajmujących się konkretnymi działaniami w teatrze, tak aby studenci mieli zajęcia z jak największą liczbą profesjonalistów i aby mogli poznać wszystkie zawody współczesnego teatru. Studenci spotkają się z kuratorami festiwalowymi, osobami odpowiedzialnymi za edukację, komunikacje, program artystyczny, techniczny itp... |
W cyklu 2018/19-L:
zasadą moich zajęć jest zapraszanie gości zajmujących się konkretnymi działaniami w teatrze, tak aby studenci mieli zajęcia z jak największą liczbą profesjonalistów i aby mogli poznać wszystkie zawody współczesnego teatru. Studenci spotkają się z kuratorami festiwalowymi, osobami odpowiedzialnymi za edukację, komunikacje, program artystyczny, techniczny itp... |
W cyklu 2019/20-Z:
zasadą moich zajęć jest zapraszanie gości zajmujących się konkretnymi działaniami w teatrze, tak aby studenci mieli zajęcia z jak największą liczbą profesjonalistów i aby mogli poznać wszystkie zawody współczesnego teatru. Studenci spotkają się z kuratorami festiwalowymi, osobami odpowiedzialnymi za edukację, komunikacje, program artystyczny, techniczny itp... |
W cyklu 2020/21-Z:
Zasadą moich zajęć jest zapraszanie gości zajmujących się konkretnymi działaniami w teatrze, tak aby studenci mieli zajęcia z jak największą liczbą profesjonalistów i aby mogli poznać wszystkie zawody współczesnego teatru. Studenci spotkają się z kuratorami festiwalowymi, osobami odpowiedzialnymi za edukację, komunikacje, program artystyczny, techniczny itp... |