Polityka kulturalna 2 WOT/M/AOP/PK-L
Zakres poszczególnych bloków tematycznych obejmujących 60 godzin (30 spotkań):
1. Co to jest polityka kulturalna? Cele, zakres, narzędzia, podmioty.
2. Polityka kulturalna – główne problemy i zagadnienia.
3. Teatr a państwo – modele mecenatu państwa i mechanizmów finansowania kultury w Europie.
4. Polityka kulturalna Stanów Zjednoczonych.
5. Polityka kulturalna w Polsce.
6. Zasada przedłużonego ramienia (arm’s length)
7. Relacje samorządów oraz instytucji artystycznych w Polsce i Europie.
8. Miejskie polityki kulturalne – Polska.
9. Miejskie polityki kulturalne – Europa.
10. Kultura w sektorze non-profit.
11. Kultura w sektorze prywatnym (I). Artyści a rynek pracy.
12. Kultura w sektorze prywatnym (II). Przemysły kultury i kreatywne.
13. Kultura w sektorze prywatnym (II). Prywatne finansowanie kultury.
14. Przesłanki publicznego finansowania kultury w dyskursie ekonomicznym (wprowadzenie do ekonomiki kultury).
15. Ekonomia a teatr.
16. Przesłanki publicznego finansowania kultury w dyskursie politycznym/ideologicznym.
17. Polityka kulturalna w demokracji, teoria wyboru publicznego.
18. Paternalizm państwa – autonomia sztuki.
19. Przesłanki publicznego finansowania kultury w dyskursie społecznym.
20. Uczestnictwo w kulturze – problem czy problematyzacja?
21. Pierre Bourdieu i społeczne uwarunkowania praktyk kulturowych.
22. Współczesne tendencje w polityce kulturalnej (I). Nowe Zarządzanie Publiczne.
23. Autonomizacja teatrów i innych typów instytucji kultury w Polsce i Europie. Projekty reform ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
24. Współczesne tendencje w polityce kulturalnej (II). Instrumentalizacja kultury.
25. Kreatywność i klasa kreatywna a polityka kulturalna.
26. Współczesne tendencje w polityce kulturalnej (III). Mierzenie wartości kultury.
27. Problem „eksperckości” w polityce kulturalnej.
28. Polityka kulturalna Unii Europejskiej.
29. Polityka kulturalna na poziomie globalnym (UNESCO, OECD i in.)
30. Podsumowanie zajęć i przygotowanie do zaliczenia.
Wykład konwersatoryjny – zajęcia zbiorowe oparte na słowie w formie prezentacji treści, prelekcji o charakterze autorskim z użyciem treści multimedialnych, połączone z dyskusją dydaktyczną z udziałem prowadzącego w roli moderatora, służące wspomaganiu studenta w formułowaniu argumentacji.
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Rozumieć pojęcie polityki kulturalnej oraz znać narzędzia i mechanizmy wykorzystywane przez państwo do realizacji zadań w dziedzinie kultury.
EM 2 Wyjaśnić pojęcia interwencjonizmu, paternalizmu, perfekcjonizmu, autonomizacji, autonomii w odniesieniu do polityki kulturalnej.
EM 3 Scharakteryzować przemiany dokonujące się w sektorze kultury, ze szczególnym uwzględnieniem teatrów, m.in. demokratyzacja polityki kulturalnej, deinstytucjonalizacji.
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Analizować i porównywać mechanizmy finansowania teatrów w ujęciu międzynarodowym.
EM 5 Analizować i porównywać mechanizmy polityki kulturalnej na różnych szczeblach: miejskim, regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
EM 6 Wykorzystywać źródła: artykuły prasowe, bazy danych, raporty, opracowania, dokumentacje w celu uzyskiwania aktualnych informacji na temat życia teatralnego i polityki kulturalnej w dziedzinie teatru.
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Konstruować i wyrażać argumenty na temat decyzji zarządczych i politycznych osób mających wpływ na życie teatralne.
EM 8 Inicjować dyskusje na zajęciach.
Wiedza
student po zakończeniu kursu:
1. Ma pogłębioną wiedzę o miejscu wiedzy o teatrze w systemie nauk humanistycznych i jej powiązaniach z innymi naukami, pozwalającą na integrowanie różnych dyscyplin naukowych [K_W01] [P7S_WG; P7S_WK].
2. Ma rozszerzoną, zintegrowaną wiedzę na temat relacji i powiązań teatru z innymi rodzajami twórczości artystycznej, pozwalającą na formułowanie ujęć syntetycznych i interdyscyplinarnych[K_W08]
3. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieła teatralnego wedle różnorodnych tradycji, teorii lub szkół badawczych.[K_W10]
4. Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury, zwłaszcza instytucjach teatralnych, zna stwarzane przez nie możliwości własnej aktywności i rozwoju zawodowego [K_W14]
Umiejętności
student po zakończeniu kursu:
1.Posiada pogłębione umiejętności badawcze, pozwalające na samodzielne formułowanie i rozwiązywanie oryginalnych problemów, z uwzględnieniem krytycznej analizy stanu badań, również w perspektywie interdyscyplinarmej.[K_U03]
2. Posiada umiejętność syntetycznego i interdyscyplinarnego łączenia i wykorzystania wiedzy z innych nauk humanistycznych i społecznych.[K_U04]
3. Ma podstawowa umiejętności w zakresie zarządzania instytucjami kultury, a w szczególności instytucjami teatralnymi.[K_U13]
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu:
1. Ma pogłębioną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia i rozwoju, inspiruje i uczestniczy w działaniach edukacyjnych.[K_K01]
2. Ma pogłębioną świadomość społecznego znaczenia teatru i szeroko pojmowanej kultury, inspiruje i uczestniczy w działaniach animatorskich.[K_K03]
3. Upowszechnia nowe dokonania teatralne oraz aktualny dorobek wiedzy o teatrze.[K_K06]
EM 9 Wyrażać opinie dotyczące wpływu kwestii związanych z zarządzaniem teatrami na ich działalność artystyczną.[K_K03]
Kryteria oceniania
1. Aktywność na zajęciach (20% oceny)
2. Prezentacja indywidualna (80% oceny)