Twórcze pisanie 2 WOT/L/TwPis2-L
Zajęcia mają przede wszystkim charakter warsztatowy. Studenci zapoznają się z wiedzą na temat stylistyki oraz jej usytuowania w teorii żywej wypowiedzi (retoryki). Studenci ćwiczą rożne formy stylistyczne dyskutują nad przygotowanymi przez siebie tekstami na zadane tematy. Zajęcia stanowią przejście od podstawowych form pisarskich do pisarstwa artystycznego. Kończy je przygotowanie tekstu końcowego(esej,opowiadanie), który jest najważniejszym elementem oceny.
TWÓRCZE PISANIE
1. STYL i STYLE
2. ĆWICZENIA STYLISTYCZNE
3. ĆWICZENIA STYLISTYCZNE
4. ĆWICZENIA STYLISTYCZNE
5. ĆWICZENIA STYLISTYCZNE
6. RETORYKA A LITERATURA
7. INWENCJA i ELOKUCJA (ŚRODKI STYLISTYCZNE)
8. NARRATOR
9. NARRATOR I NARRATORZY
10. OPIS i JEGO KONWENCJE
11. OPIS POSTACI
12. OPIS POSTACI
13. OPIS POSTACI
14. OPIS MIEJSCA
15. OPIS MIEJSCA
16. OPIS MIEJSCA
17. OPIS SYTUACJI
18. OPIS SYTUACJI
19. OPIS SYTUACJI
20. OPIS EMOCJI
21. DIALOG
22. DIALOG
23. FUNKCJA WSTĘPU
24. ZAMKNIĘCIE CZYLI PUENTA
25. W KRĘGU FORM
26. OPOWIADANIE
27. NOWELA
28. ESEJ
29. FELIETON
30. RECENZJA JAKO FORMA LITERACKA
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Em. 1. Ma rozwiniętą świadomość językową – K_W19 P6S_WG
Em.2. Zna mechanizmy błędów językowych, gramatycznych, interpunkcyjnych i stylistycznych – K_W19 P6S_WG
Em.3. Ma świadomość twórczych możliwości języka w pracy literackiej, krytycznej i naukowej – K_W19 P6S_WG
Umiejętności:
Em.4. Umie wyszukiwać materiały do pracy literackiej, krytycznej lub naukowej – K_U02 P6S_UK
Em.5. Potrafi przygotować różne rodzaje tekstów literackich pisemnych (esej, opowiadanie, nowela, tekst do programu teatralnego) – K_U09, K_U15 P6S_UW P6S_UK
Em. 6. Potrafi uczestniczyć w dyskusji, umie wygłosić referat, odczyt – K_U07 P6S_UK
Kompetencje społeczne:
Em. 7. Uczestniczy – dzięki zdobytym umiejętnościom – w życiu teatralnym i literackim – K_K06 P6S_KO
Em. 8. Jest przygotowany do pracy w instytucjach teatralnych i artystycznych – K_K04 P6S_KO P6S_KR
Em. 9. Ma świadomość własnego poziomu literackiego i rozumie potrzebę dalszego doskonalenia swojego warsztatu – K_K01 P6S_KK
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia modułu jest :
a. uczestniczenie w zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności)
b. przygotowanie zadanych tekstów warsztatowych (co najmniej 2/3)
c. napisanie pracy końcowej
Poza tymi obligatoryjnymi elementami przy ocenie liczy się aktywność na zajęciach.
Literatura
Lista lektur
Arystoteles, Retoryka
E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów
D. Butler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego
H. Bonheim, Retoryka klasyczna – dziś, „Teksty” 1976, nr 4-5
A. Budzyńska- Daca, J. Kwosek, Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów
Wyznania młodego pisarza
M. Korolko, Sztuka retoryki
H. Kurkowska, S. Skorupka, Stylistyka polska
M. Kundera, Zasłona
H. Lausberg, Retoryka literacka
A. Markowski, Polszczyzna końca XX wieku
Język polski. Poradnik Profesora Andrzeja Markowskiego
M. Meyer, M. M. Carrilho, B. Timmermans, Historia retoryki od Greków do dziś
Ch. Perelman, Logika prawnicza. Nowa retoryka
W. Pisarek, Retoryka dziennikarska
R. Quennau, Ćwiczenia stylistyczne
Retoryka dawniej i dzisiaj, „Pamiętnik Literacki” 1977, z. 1-2
Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, P.Wilczek
A. Schopenhauer, Erystyka