Twórcze pisanie 1 WOT/L/TwPis-Z
Zajęcia mają przede wszystkim charakter warsztatowy. Studenci zapoznają się z wiedzą na temat stylistyki oraz jej usytuowania w teorii żywej wypowiedzi (retoryki). Studenci ćwiczą rożne formy stylistyczne dyskutują nad przygotowanymi przez siebie tekstami na zadane tematy. Zajęcia stanowią przejście od podstawowych form pisarskich do pisarstwa artystycznego. Kończy je przygotowanie tekstu końcowego(esej,opowiadanie), który jest najważniejszym elementem oceny.
1. Co to jest styl? Co to jest retoryka?
2. Co to jest styl? Pojęcie inwencji retorycznej.
3. Styl i style
4. Alchemia wstępu: wstęp zwyczajny
5. Alchemia wstępu: wstęp ujmujący i uroczysty
6. Alchemia wstępu: wstęp nadzwyczajny
7. Zakończenie
(Cele zakończenia)
8. Zakończenie (techniki zakończenia)
9. Laboratorium tropów: ćwiczenia z metafory
10. Laboratorium tropów: Ćwiczenia z porównania
11. Laboratorium figur: powtórzenia
12. Laboratorium figur: foniczna warstwa tekstu
13. Laboratorium figur: opis
14. Laboratorium figur: opis – cz. II
15. O urokach enumeracji
16. Laboratorium figur: dialog
17. Laboratorium figur: dialog – cz. 2
18. Problemy z kompozycją – kompozycja pod względem retorycznym (ordo naturalis, ordo artificialis)
19. Problemy z kompozycją - proporcje
20. Kombinatoryka tekstowa
21. Cytat, kryptocytat, parafraza
22. Aluzja literacka, aluzja kulturowa
23. Laboratorium tworzenia: esej
24. Laboratorium tworzenia: esej – cz. II
25. Laboratorium tworzenia - felieton
26. Laboratorium tworzenia: nowela
27. Laboratorium tworzenia: nowela – cz. II
28. Laboratorium tworzenia: opowiadanie
29. Laboratorium tworzenia: opowiadanie – cz. II
30. Laboratorium tworzenia: opowiadanie – cz. III
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Rozpoznawać i nazywać konwencje stylistyczne K_W02++
EM 2 Określać zasady i strategie kompozycyjne K_W12++
EM 3 Określać mechanizmy błędu lub niekonsekwencji stylistycznej K_W12++
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Posługiwać się różnymi konwencjami stylistycznymi K_U10++
EM 5 Wykorzystywać różne techniki pisarskie w celu perswazyjnym lub artystycznym K_U10++ K_U9+
EM 6 Sporządzać teksty zgodnie z zasadami retoryki K_U13++ K_U11++
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Współdziałać z grupą w dyskutowaniu problemów pisarskich K_K04++
EM 8 Krytykować z uzasadnieniem wypowiedzi błędne lub niepełne K_K04++
EM 9 Identyfikować błędy i niezręczności w tekście. K_K04++
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia modułu jest :
a. uczestniczenie w zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności)
b. przygotowanie zadanych tekstów warsztatowych
c. napisanie pracy końcowej
Poza tymi obligatoryjnymi elementami przy ocenie liczy się aktywność na zajęciach.
Literatura
Lista lektur
Arystoteles, Retoryka
E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów
D. Butler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego
H. Bonheim, Retoryka klasyczna – dziś, „Teksty” 1976, nr 4-5
A. Budzyńska- Daca, J. Kwosek, Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów
Wyznania młodego pisarza
M. Korolko, Sztuka retoryki
H. Kurkowska, S. Skorupka, Stylistyka polska
M. Kundera, Zasłona
H. Lausberg, Retoryka literacka
A. Markowski, Polszczyzna końca XX wieku
Język polski. Poradnik Profesora Andrzeja Markowskiego
M. Meyer, M. M. Carrilho, B. Timmermans, Historia retoryki od Greków do dziś
Ch. Perelman, Logika prawnicza. Nowa retoryka
W. Pisarek, Retoryka dziennikarska
R. Quennau, Ćwiczenia stylistyczne
Retoryka dawniej i dzisiaj, „Pamiętnik Literacki” 1977, z. 1-2
Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, P.Wilczek
A. Schopenhauer, Erystyka