Teatr i kultura niemiecka WOT/L/TiKN-Z
Zakres poszczególnych tematów:
1. Powstanie i rozwój zawodowego teatru niemieckiego.
2. Lessing i niemiecki teatr mieszczański.
3. Szekspir – narodowy poeta niemiecki?
4. Romantyzm – Burza i Napór – Klasycyzm – razem czy osobno?
5. Teatr jako instytucja moralna: program Goethego i Schillera.
6. Realizm w teatrze niemieckim XIX w.: Dingelstedt, Laube, Meiningen.
7. Max Reinhardt i nowe nurty w inscenizacji.
8. Ekspresjonizm i inne nurty awangardowe w teatrze niemieckim.
9. Polityka i teatr: Piscator i Brecht
10. Teatr jako propaganda w III Rzeszy i powojenne konsekwencje.
11. Teatr lat 60.-80. XX wieku w poszukiwaniu tożsamości (Stein, Zadek, Peymann).
12. Teatr w Niemczech po zjednoczeniu: „grabarz przeszłości” Müller i „artystyczny terroryzm” Castorfa.
13. „Twórczość jako nieustające badania” – Heiner Goebbels.
14. Teatr niemiecki w sezonie 2016/2017 (Castelucci, Richter, Ostermeier, Mayenburg i in.).
15. Teatr niemiecki a teatr polski po roku 1989.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 scharakteryzować poszczególne epoki w rozwoju kultury i teatru niemieckiego K_W04
EM 2 wymienić i omówić główne niemieckie dzieła i pisma estetyczne z zakresu dramatu i teatru K_W10
EM 3 wyjaśnić uwarunkowania historyczne i polityczne w poszczególnych epokach K_W11
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 analizować i interpretować wybrane niemieckie dzieła dramatyczne i teatralne K_U06
EM 5 wyszukiwać i prezentować informacje szczegółowe na temat niemieckiego teatru. K_U03
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 6 wyrażać sądy w sprawach interkulturowego znaczenia teatru niemieckiego K_K03
EM 7 identyfikować najważniejszych twórców i ośrodki współczesnego życia teatralnego w Niemczech K_K06
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Wykonanie w trakcie realizacji przedmiotu zadań indywidualnych i zespołowych wyznaczonych na początku semestru (jedno wystąpienie indywidualne ok. 20 min. oraz udział w jednej prezentacji zespołowej w ciągu semestru – max. 35 min.).
aktywność w dyskusji – 25%, prezentacje – 25%, egzamin – 50%
Literatura
1. Podstawowa:
M. Berthold, Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980.
J. Bab, Teatr współczesny, przeł. E. Misiołek, Warszawa 1959.
J. L. Styan, Współczesny dramat, przeł. M. Sugiera, Wrocław 1995.
B. Drewniak, Teatr i film III Rzeszy. W systemie hitlerowskiej propagandy, wyd. 2, Gdańsk 2011.
L. Schiller, Podróż teatralna Mickiewicza z Odyńcem, Warszawa 1973.
G. E. Lessing, Dramaturgia hamburska. Wybór, przeł. i oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, Kraków 1994.
Goethe i Schiller o dramacie i teatrze, przeł. i oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, Kraków 1994..
T. Kubikowski, Teatralne doświadczenie Wilhelma Meistra, Warszawa 2014
M. Reinhardt, O teatrze i aktorze, przeł. i oprac. M. Leyko, Gdańsk 2004.
G. Fuchs, Scena przyszłości, przeł. i oprac. M. Leyko, Gdańsk 2004.
Ekspresjonizm w teatrze niemieckim, przeł. i oprac. W. Dudzik, M. Leyko. Gdańsk 2009.
O. Schlemmer, Eksperymentalna scena Bauhausu, przeł. i oprac. M. Leyko, Gdańsk 2010.
B. Brecht, Wartość mosiądzu, przekład zespołowy, Warszawa 1975.
E. Piscator, Teatr polityczny, przeł. R. Szydłowski, Warszawa 1983.
H. Goebbels, Przeciw Gesamtkunstwerk, przeł. A. R. Burzyńska, S. Wojciechowski, Kraków 2015.
Robin Detje, Castorf. Prowokacja dla zasady, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2013.
Christoph Schlingensief: sztuka bez granic, przeł. A. Reichel, A. Hadrych, Kraków 2011.
2. Uzupełniająca:
Teksty dramatów omawianych w czasie zajęć oraz artykuły w „Didaskaliach” i „Dialogu”