System teatralny WOT/L/SysTr
1. Struktura teatru
Omówienie najważniejszych elementów składowych teatru. Funkcje dominujące we współczesnym polskim teatrze.
2. Uczestnictwo w kulturze
Profil współczesnego widza. Zmiany sposobów odbierania kultury. Poszerzenie pola kultury
3. Publiczność teatralna
Statystyczny obraz publiczności. Rozwój widowni. Metody edukacji teatralnej widza.
4. Teatr popularny / teatr masowy
Typy i nazwy w przeszłości – ludowy, popularny, powszechny, masowy. Przykłady współczesnych „scen ludowych”.
5. Promocja teatru
Teatr i czas wolny. Teatr jako rozrywka. Teatr jako produkt.
6. Środowisko teatralne. Praca w teatrze
Problemy kształcenia dla teatru. Analiza sytuacji szkolnictwa teatralnego. Relacje profesjonalizmu do amatorstwa w teatrze.
7. Środowisko teatralne. Reprezentacja
Organizacje teatralne, związki zawodowe. Relacje dyrektorzy teatrów a pracownicy. Orędownictwo na rzecz teatru
8. Artyści
Strategie funkcjonowania artystów teatru w przestrzeni społecznej i medialnej. Relacje z władzami, relacje wewnątrzśrodowiskowe.
9. Teatr jako instytucja
Analiza funkcjonowania instytucja teatru. Podstawy prawne, uwarunkowania polityczne i społeczne.
10. Teatr publiczny
Dzieje. Zadania. Misja.
11. Festiwalizacja życia kulturalnego.
Historia festiwali i ich współczesne znaczenie. Repertuar kontra wydarzenia.
12. Teatr – instytucja lokalna.
Teatr kulturalnego miasta.
13. Europejskie systemy teatralne.
Teatr w Niemczech. Teatr w Wielkiej Brytanii. Teatr we Francji.
14. Europejskie systemy teatralne 2.
Teatr w Europie Środkowej i Wschodniej
15. Podsumowanie
Synteza najważniejszych zagadnień omawianych na zajęciach.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Wymienić elementy struktury teatru K_W02
EM 2 Określić przyczyny współczesnej sytuacji teatru K_W05
EM 3 Porównać systemy teatralne. K_W20
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Posługiwać się terminami dotyczącymi społecznych funkcji teatru K_U03
EM 5 Interpretować relacje między poszczególnymi aktorami życia teatralnego. K_U04
EM 6 Wykorzystywać przykłady z dziejów teatrów do analizy współczesnych tendencji w życiu teatralnym K_U05
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Dbać o umotywowane argumenty zawarte we własnej opinii K_K01
EM 8 Oceniać lub skrytykować stanowisko prezentowane przez innych uczestników dyskusji K_K04
EM 9 Wyrażać sądy w sprawach dotyczących systemu teatralnego. K_K06
Kryteria oceniania
- Aktywne uczestnictwo w zajęciach
- praca pisemna na zakończenie kursu
- Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Literatura
Podstawowa:
- Dragan Klaić, Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, Instytut Teatralny, Warszawa 2014
- Małgorzata Dziewulska, Teatr zdradzonego przymierza, PIW, Warszawa 1984.
- Frédéric Martel, Theater. O zmierzchu teatru w Ameryce, tłum. Piotr Szymanowski, Warszawa 2012. (wybrane fragmenty)
- Poszerzenie pola kultury, Gdańsk, 2012 (wybrane fragmenty)
- Teatr masowy – teatr dla mas, red. Małgorzata Leyko, Łódź 2011, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. (wybrane fragmenty)
- Andrzej Hausbrandt, Problemy struktury teatru, „Dialog” nr 1/1972 [pdf]
- Tomasz Szlendak, Wielozmysłowa kultura iwentu, „Kultura Współczesna” nr 4/2010.
Uzupełniająca:
- Grzegorz Niziołek, „Dwa tysiąclecia prawie i ani jednego boga!”. „Didaskalia” nr 99/2010 [pdf]
- Piotr Olkusz, Lokalny protest w czasach koprodukowania globalnego sukcesu, „Teatr” nr 9/2013 [on-line: teatr-pismo.pl]
- Piotr Olkusz, Wojna angielsko-niemiecka pod flaga biało-czerwoną, „Dialog” nr 10/2012
- Strategie publiczne, strategie prywatne. Teatr polski 1990–2005, pod redakcją Tomasza Platy, Izabelin 2006 Wydawnictwo „Świat Literacki”.