Polityczne estetyki teatru WOT/L/PolEstTr
Zajęcia poświęcone będą omówieniu pojęcia „polityczności” we współczesnym teatrze, na wybranych przykładach z Polski, Europy i USA - a przede wszystkim analizie tego, w jaki sposób forma i estetyka teatru reaguje na rozmaite aspekty politycznych działań twórców - lub w jaki sposób polityczność wytwarzana jest właśnie przez decyzje o charakterze estetycznym i produkcyjnym. Pojęcie polityczności omówione zostanie poprzez bazowe konteksty teoretyczne, ale przede wszystkim poprzez praktyczną analizę dzieła teatralnego. Studiującym zaprezentowane zostaną nagrania wybitnych przedstawień. Każdy ze spektakli prezentuje odmienną wersję teatru politycznego. Polityczność każdego ze spektakli realizuje się poprzez odmienne strategie estetyczne i formalne. Zajęcia będą poświęcone także związkom polityczności z zagadnieniami krytyki instytucjonalnej, nowych dramaturgii i publicznej instytucji kultury. Celem zajęć jest przygotowanie do samodzielnego, krytycznego odbioru dzieł teatralnych i dowiedzenie, że „polityczność” teatru nie jest zjawiskiem jednorodnym.
Omawiane spektakle (lista może ulec modyfikacjom i poszerzeniu po rozmowach z grupą):
"Mt 9,7 (On wstał i poszedł do domu)" Rafała Urbackiego
"Mikro-Dziady" Anny Smolar, Marty Malikowskiej i Jana Sobolewskiego
"Kwestia techniki" w reżyserii Michała Buszewicza
"Take It or Make It" według koncepcji Any Vujanović
"Polska" Agaty Maszkiewicz
"Łatwe rzeczy" Anny Karasińskiej, Mileny Gauer, Ireny Telesz
"Solidarność. Rekonstrukcja" w reżyserii Pawła Wodzińskiego
"Kantor Downtown" Jolanty Janiczak, Joanny Krakowskiej, Magdy Mosiewicz i Witkora Rubina
"Komplex Ristić" w reżyserii Olivera Frljicia.
"Quotations from a Ruined City" w reżyserii Rezy Abdoha
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
studentka po zakończeniu kursu powinna:
K_W05 Zdefiniować pojęcie „polityczności” we współczesnych sztukach scenicznych.
K_W11 Wymienić przykłady strategii artystycznych, które łączą się z politycznym wymiarem dzieła teatralnego.
Umiejętności
studentka po zakończeniu kursu powinna:
K_U03 Interpretować dzieło teatralne pod kątem związków polityczności i estetyki.
K_U04 Analizować różnorodność form rozumienia pojęcia „polityczności” we współczesnych sztukach scenicznych.
Kompetencje społeczne
studentka po zakończeniu kursu powinna
K_K01 Współdziałać z innymi w krytycznej dyskusji.
K_K04 Wyrażać własne sądy w sprawach omawianych podczas zajęć.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Na ocenę końcową ma wpływ aktywność na zajęciach, jak też ocena z prezentacji zaliczeniowej i towarzyszącej jej rozmowy.
Proszę o przygotowanie krótkiej wypowiedzi/prezentacji, w której kategoria polityczności zostanie wskazana i przeanalizowana na podstawie samodzielnie wybranego dzieła (może być to spektakl oglądany na żywo lub spektakl znany jedynie z nagrania lub opisów).
Literatura
1. Podstawowa:
Paweł Mościcki, „Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej”, Wstęp, Rozdziały 1-2, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.
2. Uzupełniająca:
Zygmunt Hubner, „Polityka i teatr”
"Choreografia:polityczność" pod redakcją Marty Keil, Warszawa-Poznań-Lublin 2018.
Ewelina Godlewska-Byliniak, "Alternatywna motoryka. Niepełnosprawność i tożsamość w ujęciu Rafała Urbackiego", "Dialog" 7-8/2019.
Piotr Morawski, "Kwestia instytucjonalnej równości", "Dialog" 9/2018.
"Złe aktorstwo. Z Janem Sobolewskim rozmawia Monika Kwaśniewska", "Didaskalia" nr 136.