Praktyki społeczno-artystyczne w sztukach performatywnych WOT/L/PSAwSzPerf
Projekty partycypacyjne / angażujące stanowią coraz silniejszy nurt sztuk performatywnych w Polsce i w Europie. Kolejni twórcy_czynie wywodzący się z różnorodnych tradycji społeczno-artystycznych zapraszają do współpracy społeczności i prowokują publiczność do aktywnego współtworzenia spektakli teatralnych czy performansów. U podstaw tego typu praktyk stoi wiara w transformacyjną moc sztuki i marzenie o powołaniu do życia „realnych utopii” (termin Erika Olina Wright’a), które prototypują bardziej etyczne, inkluzywne oraz oparte na empatii wspólnoty.
Zagadnienia i tematy:
- Zmapowanie pola: sztuka partycypacyjna, animacja kultury, artywizm, pedagogika teatru, antropologia sztuki zorientowanej na działanie.
- Studia przypadków: omówienie zróżnicowanego spektrum praktyk społeczno-artysytycznych w sztukach performatywnych.
- Etyczne, społeczne i polityczne aspekty praktyk społeczno-artystycznych.
- Perspektywa praktyczna. Jak oceniać i jak dbać skuteczność społeczną i jakość artystyczną tego typu działań? Jak ustalać i rewidować zasady współpracy? Czy demokracja w przestrzeni projektów partycypacyjnych wyklucza hierarchię? Jak należy zaczynać, a przede wszystkim, jak i kiedy kończyć tego typu działania?
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu Osoba Studiująca:
- zna i rozumie wybrane historyczne, społeczne i kulturowe konteksty najnowszych zjawisk z zakresu praktyk społeczno-artystycznych w sztukach performatywnych oraz kluczowe pojęcia wykorzystywane w opisie tego rodzaju działań;
- zna obszary działań artysty_tki, kuratora_rki, pedagoga_żki teatru i animatora_ki zajmującego_ej się sztuką partycypacyjną;
- potrafi krytycznie przeanalizować omawiane na zajęciach projekty społeczno-artystyczne;
- jest gotowa do kreowania własnej ścieżki kariery zawodowej oraz wzbogacania życia kulturalnego poprzez realizowanie koncepcji projektów angażujących / partycypacyjnych, podejmowanych w duchu poszanowania zasad pluralizmu kulturowego.